Dvakrát rychlejší než Concorde: Boeing představil koncept hypersonického letounu

Americký Boeing se očividně neštítí ambiciózních projektů. Nově představil návrh dopravního letadla, které by zákazníky převáželo rychlostí pětinásobku rychlosti zvuku.

Hranice mezi nadzvukovými a hypersonickými rychlostmi není určená zcela přesně, ale obvykle se uvádí jako jakákoliv rychlost nad Mach 5. Právě té má nový, dosud nepojmenovaný letoun dosahovat. S maximálního rychlostí vyšší než 6 000 kilometrů za hodinu by let z New Yorku do Londýna trval pouhé dvě hodiny a z USA do Japonska by se šlo dostat za tři. Pro vnitroevropské lety by podobný letoun téměř jistě ani nebylo efektivní provozovat, neboť destinance jsou příliš blízko u sebe.

Koncept je podle Boeingu stále v počátečních fázích vývoje, a ještě před postavením prototypu je nutné vyřešit klíčové technické otázky. Hypersonické letouny nejsou běžné (přestože koncept je dobře známý už desítky let) a v civilním letovém provozu neexistují vůbec.

Ambiciózní projekt se počítá na desetiletí a bude velmi nákladný

Mimochodem, už v 60. letech 20. století testovaly hypersonický let Spojené státy se slavnou X-15, a to úspěšně. Boeing je navíc jednou z mála firem, která má s hypersonickými letouny zkušenosti – provozovala pokusné letadlo X-43 a dosud provozuje X-51. Jde o však o letoun bez posádky a jeho využití se zkoumá spíše v oblasti raketové výzbroje. Další hypersonické letouny existují, jsou však určeny pro lety do vesmíru nebo k oběžné dráze a nikoli na „běžné“ létání.

Pokud to Boeing s hypersonický letadlem pro pasažéry myslí vážně – a zdá se, že ano – tak je pravděpodobné, že ještě předtím, než do něj nasednou obyčejní smrtelníci, se technologie dostane do rukou americké armády, která s Boeingem dlouhodobě blízce spolupracuje. CNN Money toto tvrzení podporuje.

Pokud Boeing koncept skutečně realizuje, což podle zdrojů CNN Money potrvá přibližně 20 až 30 let, tak bude dvakrát rychlejší než legendární francouzsko-britský Concorde. Boeing však není jediný, kdo na hypersonickém letounu pracuje; další firmou je kupříkladu Lockheed Martin, který je rovněž blízce spjat s ozbrojenými složkami USA.

Zdroj: CNBC

Obrázek: Hoříš, má Oktávko: Proč, když hoří spalováky, podezírají Češi elektromobily?
Hoříš, má Oktávko: Proč, když hoří spalováky, podezírají Češi elektromobily?
Obrázek: Husité na obzoru? Ukázky ze hry a vše, co víme o Kingdom Come: Deliverance II
Husité na obzoru? Ukázky ze hry a vše, co víme o Kingdom Come: Deliverance II
Obrázek: Senzorická AI v praxi: Zachraňuje životy a řídí automobily. České firmy se jí ale bojí
Senzorická AI v praxi: Zachraňuje životy a řídí automobily. České firmy se jí ale bojí
Obrázek: Robot Atlas, který oslnil svět, odchází do důchodu. Nový Atlas je plně elektrický
Robot Atlas, který oslnil svět, odchází do důchodu. Nový Atlas je plně elektrický
Obrázek: Podvodníci mohou volat z vašeho telefonního čísla i čísla banky. Proč operátoři nezasáhnou?
Podvodníci mohou volat z vašeho telefonního čísla i čísla banky. Proč operátoři nezasáhnou?
Obrázek: Máte doma nefunkční GPS lokátor od Invoxia? Nyní bude v ČR opět fungovat
Máte doma nefunkční GPS lokátor od Invoxia? Nyní bude v ČR opět fungovat
Obrázek: Tesla v ČR otevřela své rychlonabíječky pro všechny elektromobily. Jak nabíjet na Superchargeru?
Tesla v ČR otevřela své rychlonabíječky pro všechny elektromobily. Jak nabíjet na Superchargeru?
Obrázek: Noční fotografie s vivo X100 Pro: Jak fotit v noci se smartphonem jako profík?
Noční fotografie s vivo X100 Pro: Jak fotit v noci se smartphonem jako profík?