Tisíce českých rodin brzy vyrazí na cesty po Evropě. Jenže tentokrát se mezi klasické spalováky stále častěji zařazují tichá elektrická auta. Pražská energetika od června zavedla nový ceník pro nabíjení v cizině.
Tisíce stanic napříč Evropou, jediná faktura na konci měsíce. Taková je už dnes realita ohledně nabíjení elektromobilu.
Jak to funguje v praxi?
Jako příklad můžeme vzít cestu k Jadranskému moři. Projíždíte Rakouskem, kde můžete výhodně využít síť Smatrics. Ceny začínají na 10,40 koruny za kilowatthodinu při pomalém AC nabíjení, 13 korun za rychlejší DC a 15,50 za nejrychlejší ultrarychlé dobíjení. To není vůbec špatné, zvláště když si uvědomíte, že nemusíte řešit žádné papírování ani stahování aplikací. Ceny odpovídají těm českým.

Stačí přiložit český čip a můžete začít nabíjet i v zahraničí. Žádná další registrace není zepotřebí. Foto: Se souhlasem PRE
V Chorvatsku pak máte na výběr ze čtyř partnerských sítí. Nejlevněji vyjdou nabíječky u obchodů – Kaufland a Lidl nabízejí nabíjení za 10,50 koruny (AC) respektive 13,50 koruny (DC) za kWh. Když budete nakupovat suvenýry nebo zásoby na pláž, auto se mezitím nabije.
Alternativou je síť Greenway s cenami 12/18/18 korun podle typu konektoru, nebo prémiové IONITY stanice za 24 korun za rychlé a ultrarychlé nabíjení.
Nutné je zmínit, že alternativ je samozřejmě více a někdy může dávat smysl přímo pořízení aplikace či čipu od konkrétní nabíjecí sítě, kterou např. PRE nemusí podporovat. Ale to je téma pro obecný článek o nabíjení v zahraničí, tento se zaměřuje pouze na zákazníky PRE.
Slovensko překvapuje cenami
Zajímavostí je situace na Slovensku. Zatímco u Greenway zaplatíte za nejrychlejší nabíjení 29 korun za kWh, konkurenční ZSE si účtuje jen 15 korun. Téměř poloviční cena za totožnou službu. Podobné rozdíly najdete prakticky všude v Evropě a proto je dobré se předem podívat do ceníku a volit místa tak, abyste zbytečně nepřeplatili.
Třeba v Německu se ceny pohybují od 18,50 do 23,90 koruny za kWh podle poskytovatele. V Itálii nabízí PRE při nabíjení u Enel X jednotnou cenu 19,90 koruny za kWh bez ohledu na rychlost nabíjení.
Spotřeba průměrného elektromobilu se dnes v létě pohybuje kolem 15-20 kWh na 100 km. Při ceně 10 Kč se tedy bavíme o cca 2 Kč na kilometr.
Počítání se vyplácí
Konkrétní čísla? Řekněme, že potřebujete během cesty nabít typických 50 kWh energie. V Chorvatsku u nejlevnějšího poskytovatele (Kaufland s DC) zaplatíte 675 korun. U nejdražšího (Petrol s DC) by vás totéž stálo 1 373,5 korun. Dvojnásobek u jednoho nabití.
Polohu nabíjecích stanic a jejich obsazenost vám ukáže interaktivní mapa přístupná v prohlížeči i mobilní aplikaci. Foto: Redakce inSmart.cz
Při dovolené s několika nabíjeními úspory rychle naskáčou. Rodina může ušetřit tisíce korun, pokud si předem naplánuje, kde bude nabíjet. A ušetřené peníze můžete třeba projíst v nejbližší restauraci.
Pozor na časové poplatky, nabíječka není parking
Většina provozovatelů si kromě energie účtuje i čas, pokud u stanice stojíte příliš dlouho. Například německý EnBW si po půl hodině rychlonabíjení účtuje 5 korun za každou další minutu. U AC nabíjení je benevolentnější – časový poplatek začíná běžet až po dvou hodinách.
Podobné podmínky platí prakticky všude. Logika je jasná: stanice mají sloužit k nabíjení, ne k dlouhodobému stání.
Nový ceník (PDF) platí od 1. června a týká se všech zákazníků se smlouvou se sítí PRE Point. Detailní ceník včetně mapy stanic najdete na webu pre.cz/prepoint. Stačí si předem nastudovat trasu a můžete vyrazit bez obav z nepříjemných překvapení při účtování.
Zdroj: TZ PRE