Skládací smartphony měly být revolucí. Realita je ale jiná – evropský trh s těmito zařízeními prakticky stagnuje a i Samsung, dlouholetý lídr segmentu, čelí rostoucímu tlaku konkurence.
Podle nejnovějších dat společnosti Counterpoint Research vzrostly prodeje skládacích telefonů v Evropě v prvním čtvrtletí 2025 meziročně pouze o 4 %. To je alarmující číslo pro segment, který by měl být ve fázi rychlého růstu. Skládačky navíc představují pouhých 1,5 % celkových prodejů smartphonů v regionu.

Samsung je stále jedničkou, na paty už mu ale začíná šlapat především čínská konkurence společně s Motorolou. Foto: Se souhlasem společnosti Samsung
Cena a problémy s životností displejů
„Pro rozvíjející se segment, který je údajně v rané fázi růstu, je 4% meziroční růst znepokojujícím signálem,“ komentuje situaci Jan Stryjak z Counterpoint Research. Hlavními překážkami zůstávají vysoké ceny, které činí skládačky nedostupnými pro masový trh.
Přetrvávají také oprávněné obavy ohledně odolnosti a životnosti těchto zařízení. Flexibilní displeje jsou totiž stále vnímány jako křehčí než tradiční pevné panely, což je ostatně pravda.
Samsung ztrácí, Motorola útočí
Situace na trhu se během posledního roku výrazně změnila. Samsung sice zůstává jedničkou s 41% podílem, ale oproti prvnímu čtvrtletí 2024, kdy měl 56 %, přišel o značnou část trhu. Výrazně zesílila konkurence, která přináší zajímavé alternativy.
Motorola se dokázala díky svým modelům Razr prosadit na druhé místo před Honor. Google, Xiaomi a dokonce i TECNO zaznamenaly solidní růst po uvedení svých zařízení ve stylu MIX Flip, často za atraktivnější ceny než alternativy od Samsungu.

Prodeje smarthponů se skládací konstrukcí rostly jen minimálně. Foto: Se souhlasem Counterpoint Research
„Evropský trh se skládačkami se mění. Samsung dlouho dominoval se zařízeními, která se zdála rok od roku příliš nepozměněná. Ostatní výrobci ale vydali fantastické modely,“ vysvětluje Stryjak. Jako příklady uvádí Honor Magic V3, Motorola Razr 50, Google Pixel 9 Fold nebo TECNO Phantom V Fold 2. Analýza tak potvrzuje naše dojmy z posledních generací Foldů, kterým chybí atraktivnější inovace.
Samsung připravuje protiúder
Korejský gigant si rostoucí konkurenci uvědomuje. Pro letošní léto chystá novou generaci Galaxy Fold a poprvé také variantu Ultra, která má konkurovat Honor v boji o nejtenčí skládačku na evropském trhu.
Rostoucí konkurence je přitom pro celý segment pozitivní. Tlačí výrobce k inovacím a postupnému snižování cen, což by mohlo konečně nastartovat rychlejší růst prodejů této kategorie zařízení. Osobně jsem však zatím ke skládačkám spíše skeptický a pořízení dnes dává smysl jen úzké skupině uživatelů cílících na produktivitu (formát knihy – Fold) či design a malé rozměry (véčko – Flip). Ostatní se nemusí bát, že by přicházeli o něco zásadního.
Zdroj: Counterpoint Research