Tichý experiment Googlu na firmách: Podnikům rozbil Chrome, stál je spoustu nervů a peněz a udělal z nich pokusné králíky

Velmi nepromyšlený krok učinil v tomto týdnu Google se svým populárním a rozšířeným prohlížečem Chrome.

U spotřebitelů i v byznysu jde o dominantní prohlížeč. O to nepochopitelnější je experiment, kterého se Google hloupě dopustil; zanechal po sobě spousty zmatených IT administrátorů a uživatelů. A vzhledem k tomu, jak drahá je pozornost průměrného administrátora, tak i finanční ztráty.

Tisíce strojů se musely potýkat s nefunkčním prohlížečem, a to poté, co Google samostatně implementoval tichou experimentální aktualizaci prohlížeče. To je zarážející ze dvou důvodů: 1. Kompletní správu nad aktualizacemi má obvykle právě IT administrátor, může si vybrat, jaké nainstaluje a přinejmenším o nich dobře ví. 2. Není jasné, proč komukoliv v Googlu přišlo jako dobrý nápad instalovat experimentální aktualizaci do podnikových strojů.

Obrázek: Tichý experiment Googlu na firmách: Podnikům rozbil Chrome, stál je spoustu nervů a peněz a udělal z nich pokusné králíky

Všeobecné zděšení

Podnikoví uživatelé, kteří k Chromu přistupovali z virtuálních prostředí od Citrixu a dalších viděli na otevřených panelech Chromu jen bílá místa, zablokovaný přístup a neresponzivní ovládání. Řada IT administrátorů vůbec nevěděla, co se děje.

Po stížnostech Google musel odhalit, že na stabilní aktualizační linii prohlížečů vpašoval experimentální update, který chování Chromu změnil. O experimentu nevěděl nikdo kromě Googlu, admini nedostali žádné upozornění.

Jak se ukázalo, Google tiše aktivoval nově chystanou funkci WebContents Occlusion, která má přerušit funkčnost panelů prohlížeče, pokud ten běží v pozadí, a snížit zdroje, které prohlížeč spotřebovává.

Obrázek: Tichý experiment Googlu na firmách: Podnikům rozbil Chrome, stál je spoustu nervů a peněz a udělal z nich pokusné králíky

Podobná funkce má smysl, neboť Chrome je v základu špatně optimalizovaný prohlížeč, který spotřebovává značné množství hardwarového výkonu; spolu s jeho tendencí moc se nezabývat soukromím uživatele tak nejde o první případ, kdy nejpopulárnější prohlížeč světa čelí kritice. Jenže podobné nasazení nové funkce je nejen neobvyklé, ale hlavně nesmyslné.

„Experiment byl v beta verzi kolem 5 měsíců,“ vysvětlil David Bienvenu, softwarový inženýr v Googlu. Dodal, že jeho byl v poslední aktualizaci aktivován pro stabilní verzi prohlížeče, bez vědomí uživatelů.

Nepochopitelné chování, firmy nejsou pokusní králíci

Pozdě v noci z čtvrtka na pátek Google aktivaci stáhl, poté, co mu přišly tisícovky chybových hlášení. Časové ztráty – ztracený den a půl, kdy spolu nemohla komunikovat část firmy – hlásí třeba Costco, obří americký konglomerát, a řada dalších přidává i finanční náklady.

Obrázek: Tichý experiment Googlu na firmách: Podnikům rozbil Chrome, stál je spoustu nervů a peněz a udělal z nich pokusné králíky

Stovky uživatelů si také na podpoře Googlu postěžovali na to, že firma vůbec může skrytě aktualizovat Chrome pro statisíce podnikových i běžných uživatelů bez toho, aby komukoliv cokoliv řekl.

Celkově je krok Googlu a jeho dosavadní komunikace zcela zarážející. Obří korporace opravdu nepatří mezi testovací subjekty – pro ně je důležitá hlavně funkčnost a stabilitu, něco, na co část Googlu zodpovědná za Chrome očividně zapomněla.

Nu, pokud Google zavčasu nevyřeší své problémy, konkurence si může mnout ruce – třeba alespoň pár uživatelů zpět jim to přiláká.

Zdroj: Verge

Odebírat
Upozornit na
guest
4 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kingston Dual Portable SSD je disk, který nepotřebuje kabely
AI ve videoherním průmyslu? Špatný kreativní tvůrce, což je štěstí, říká vývojář
Obrázek: Automobilka Chery je nováčkem na českém trhu. Zatím má jen spalovací a hybridní SUV, ale s cenou pod milion
Automobilka Chery je nováčkem na českém trhu. Zatím má jen spalovací a hybridní SUV, ale s cenou pod milion
Obrázek: Black Friday u Xiaomi: Aktuálně ušetříte tisíce korun nejen za smartphony, chytrá televize spadla pod 12 000 Kč
Black Friday u Xiaomi: Aktuálně ušetříte tisíce korun nejen za smartphony, chytrá televize spadla pod 12 000 Kč
Samsung Black Friday: Až 50 000 Kč sleva na televize a 40% bonus při nákupu dvou produktů
Foťte mobilem jako profesionál. Tipy a triky na focení s Xiaomi 15T Pro
Google varuje před obřím únikem dat. 2,5 miliardy uživatelů Gmailu v ohrožení
Jste opravdový Applista? Těchto pět tipů by měl znát každý majitel iPhonu