Jedna nabíječka, jeden kabel a jeden standard. Tak vidí budoucnost trhu s mobilními zařízeními Evropská unie ve svém novém návrhu. Na základě něj se budou muset všichni výrobci přizpůsobit standardu USB-C. Sjednocení konektorů napříč trhem si klade za cíl omezit tvorbu elektroodpadu, který vniká kvůli stovkám milionů prodaných telefonů a přenosných zařízení.
Pokud se vám zdá situace nápadně povědomá, možná to bude tím, že je. V roce 2009 se stal microUSB konektor dobrovolným standardem a v roce 2014 se jej EU snažila uzákonit. To se opakovalo v roce 2018 a naposledy v roce 2020.
Podle nového návrhu by měly mít všechny chytré telefony, tablety, fotoaparáty, sluchátka, přenosné reproduktory a kapesní herní konzole k nabíjení rozhraní USB-C. Zákon by také „oddělil“ prodej nabíječek od zařízení jako způsob, jak snížit množství elektronického odpadu. O to se ostatně delší dobu snaží i někteří výrobci, kteří čím dál častěji vynechávají nabíječky v baleních.
Úředníci EU rovněž navrhují, aby výrobci technologií harmonizovali své technologie rychlého nabíjení a zajistili tak návaznost mezi jednotlivými zařízeními. Úředníci dodali, že taková harmonizace by zabránila tomu, aby „různí výrobci neoprávněně omezovali rychlost nabíjení“.
Pokud by výrobci skutečně sjednotili standardy rychlonabíjení, konektory a další nezbytnosti, jednalo by se o dobrou zprávu pro zákazníka. Na druhé straně by nás tento přístup mohl připravit o zajímavé inovace. Důležitá bude, podobně jako v případě USB-A konektoru, také cena.
Apple jako oběť?
Neoficiálě je cílem společnost Apple, která se již proti návrhu postavila. Právě Apple totiž používá vlastní konektory Lightning a standardu USB se dlouhou dobu vyhýbá. Pokud by k návrhu došlo, možná se o to dříve dočkáme příchodu dlouho diskutovaného iPhonu bez portů. Apple by se tím standardu elegantně vyhnul a asi by mu ani nevadilo, že alespoň ona bezdrátová nabíječka bude muset mít USB-C.
Je možné, že tento návrh, stejně jako jeho předchůdci, skončí v zapomnění. I kdyby ke schválení návrhu nakonec došlo, přechodné období bude dostatečně dlouhé na to, aby se všichni výrobci a zákazníci připravili.
Zdroj: Reuters