Český student překonal evropský rekord v konstrukci přenosného laseru. Výkon 125 wattů z něj dělá druhý nejsilnější na světě. Jeho použití je ale přísně zakázáno.
Když si student Michal Varšányi z Fakulty elektrotechnické ČVUT vybíral závěrečný projekt kurzu „Jak vyrobit (téměř) cokoli“, rozhodl se jít na samou hranici možného. Výsledkem je laser o výkonu 125 wattů, což je aktuálně druhý nejsilnější přenosný laser na světě a evropský rekordman.
Jenže právě jeho výjimečnost mu zároveň zavírá dveře do reálného světa. Přístroj je tak nebezpečný, že jeho používání mimo laboratoře je zakázané a komerční prodej nemožný.
Těsně za světovým rekordem
Varšányiho laser využívá výkonnou modrou diodu s vlnovou délkou 455 nanometrů a napájecí obvod s nitridem galia. „Chtěl jsem postavit něco, co bude opravdu náročné, a přitom kompaktní,“ popisuje svou motivaci student. „Přenosné lasery jsou mezi bastlíři známou výzvou, ale většinou narážejí na limity výkonu a napájení. Můj cíl byl jednoduchý – zkusit, co všechno zvládnu.“

Foto: Michal Varšányi, se souhlasem
Čísla mluví jasně. Výsledný přístroj je přibližně třikrát silnější než běžná CNC laserová řezačka a více než 125 tisíckrát výkonnější než standardní laserové ukazovátko povolené v EU (1 mW). Jeho paprsky jsou natolik intenzivní, že pouhý odraz od stěny by člověka oslepil.
O týden dříve než Varšányi však zveřejnil svůj projekt americký youtuber Styropyro s laserem o výkonu 250 wattů. Český student tak zůstal těsně druhý na světě, ale v rámci Evropy drží suverénní prvenství.
Místo, kde mají smysl i „zbytečnosti“
Kurz „Jak vyrobit (téměř) cokoli“ existuje na FEL ČVUT teprve od roku 2023, inspirací byl stejnojmenný předmět z Massachusetts Institute of Technology. Studenti se zde učí digitální výrobu, 3D modelování, práci s mikrokontroléry či dokumentaci projektů.
Důležitý detail: cílem není vytváření komerčně využitelných produktů. „Pomáháme studentům naostřit pilu, aby byli připraveni, když přijde chvíle pustit se do skutečných výzev,“ vysvětluje garant kurzu dr. Jiří Zemánek.
Proto do výuky patří i zdánlivě absurdní nápady. Další studentka například vytvořila lyžařskou přilbu se stěrači a blinkry – projekt, který na sociálních sítích vyvolal bouřlivé reakce. „Mnoho lidí rozčiluje, když vidí studenty, jak si ‚hrají‘, ale my víme, že právě tato hra je hluboký výukový proces,“ dodává Zemánek.
Mezinárodní pozornost
Laserový projekt zaujal i na červencové mezinárodní konferenci FAB25 Czechia v Praze. Varšányi zde svůj laser (samozřejmě vypnutý) vystavil spolu s dalšími studentskými projekty.
Foto: Michal Varšányi, se souhlasem
Akce se zúčastnil také profesor Neil Gershenfeld z MIT, zakladatel konceptu FabLabů a autor původního kurzu. „Chytří a tvořiví lidé často nedodržují pravidla a těžko zapadají do hierarchických škol nebo firem. My jsme vytvořili prostředí, kde právě takoví lidé mohou růst a vzkvétat,“ řekl Gershenfeld ve své přednášce.
Praktický dopad „nepraktického“ projektu
Přestože Varšányiho laser nemůže opustit laboratoře ČVUT, pro jeho tvůrce znamenal zlom. „Poprvé jsem si vyzkoušel simulaci obvodů, naučil se navrhovat chlazení, zjistil, jak velký vliv má dokumentace,“ vypočítává student.
Získané zkušenosti nyní hodlá využít pro další projekty. Plánuje například výrobu kovového šasi laseru na CNC řezačce – úkol, který by byl bez předchozích znalostí z kurzu náročný.
Foto: Michal Varšányi, se souhlasem
Jak vyučující podotýkají, výuka nemusí nutně směřovat k okamžitému praktickému výsledku. Může ale vytvořit technické sebevědomí a dovednosti, které studenty vybaví na roky dopředu.
Ve světě techniky často slyšíme otázku: „K čemu to bude?“ Někdy je ale mnohem důležitější otázka jiná – „zvládnu to vůbec postavit?“
Zdroj: TZ ČVUT FEL