Německá automobilka BMW způsobila ve Velké Británii a několika dalších zemích včetně České republiky menší pozdvižení, i když zřejmě omylem. Vyhřívání sedadel v automobilech firmy totiž mělo vyžadovat pravidelné měsíční předplatné.
BMW tak světu ukázalo, jakou cestou se nevydávat. Automobily společnosti samozřejmě budou mít možnost vyhřívání sedadel integrovanou od začátku – ale její softwarová aktivace bude podle BBC vyžadovat předplatné čítající 15 liber za měsíc (asi 430 korun) a vyhřívání volantu potom 10 liber (necelých 290 korun). Cena se liší v jednotlivých zemích, předplatné se objevilo mimo jiné v Německu, na Novém Zélandu a v Jižní Africe.
V těchto zemích ale jde zřejmě o chybu a nikoli úmysl BMW, text budeme aktualizovat v případě získání dodatečných informací aktualizovat.
Chyba nebo záměr?
Na Českém trhu jsme tuto možnost překvapivě našli také; vyhřívaná sedadla stojí 450 korun, vyhřívání volantu je „od 240 korun“ v rámci české verze e-shopu BMW ConnectedDrive. Podle serveru fDrive.cz, které nabízí včerejší vyjádření oficiálního zastoupení BMW, ale šlo o chybu a a funkce nejsou oficiální; problém je prý vyřešen, na webu jsou ale obě možnosti stále normálně k dispozici. Zdá se, že je toto předplatné ve výsledku určeno pouze pro zákazníky ve Velké Británii.
Předplatné u automobilů je stále častější, neboť moderní vozidla už jsou spíš počítač na čtyřech kolech – jejich spotřeba elektroniky je obrovská, a i proto automobilový průmysl tolik zasáhla nedávná čipová krize.
subscriptions for software is one thing, no one is going to subscribe for heated seats or whatever, if I own the car I own everything in it.
— Drachiri (@Drachiri) July 13, 2022
Předplatné za vyhřívaná sedadla už se ale zdá poněkud přehnané. Jednorázový poplatek za aktivaci možnosti sedačky vyhřívat by ještě dával určitý smysl, ale poměrně nákladné měsíční předplatné britské zákazníky místy poněkud rozladilo.
Podle vyjádření společnosti je jednorázové zaplacení všech hardwarových prvků dostupné skrze online obchod ConnectedDrive – o to menší smysl pak měsíční předplatné dává. Společnost je schopná aktivaci vyhřívání provést vzdáleně; funkce v automobilu je od začátku, skutečně je potřeba ji pouze aktivovat. Trvalé zakoupení vyhřívaného volantu například stojí 200 liber, což je asi 5 760 korun.
A seat heater blocked by software is broken, and the car owner should have the right to repair their seats. https://t.co/RPoSJJhY3f pic.twitter.com/0KFqD3zuYU
— Kurt Opsahl @kurt@mstdn.social (@kurtopsahl) July 12, 2022
BMW také pro BBC argumentuje tak, že funkce může být vhodná pro vlastníky ojetých automobilů, které si budou moci aktivovat prvek, který si původní majitel nezakoupil.
Je otázkou, zda bude softwarový blok, který využívání funkce omezuje, efektivní dlouhodobě. Uživatelé jsou obvykle velmi rychlí v prolamování jakýchkoli bezpečnostních prvků – a že by automobily hackerům odolávaly dlouhodobě, to by opravdu značilo přicházející konec éry digitálního pirátství. Inu, uvidíme.
Někteří uživatelé na Twitteru poznamenávají, že je rozdíl mezi předplatným za software (tedy digitálním zbožím jako takovým) a předplatným za kus automobilu, který si musí koupit sám o sobě a který vyhřívané sedačky mít bude ať už si je klient předplatí nebo nikoli.