Ambiciózní Blue Origin vlastněný Jeffem Bezosem, CEO Amazonu, rozšířil spolupráci. Nebude spoléhat pouze na podporu NASA, ale spojí se i s dalšími soukromými společnostmi.
Společnou prací chtějí firmy zrychlit svůj postup na vývoji lunárního modulu, který by už v roce 2024 měl být schopen dopravit člověk zpět na povrch Měsíce. Krátký časový horizont je ambiciózní, takže podobná mezifiremní kooperace dává smysl.
Program Artemis, v rámci něhož se mají lidé vrátit na Měsíc, byl původně plánován až na rok 2028. Po tlaku Trumpovy administrativy se ale vše uspíšilo a NASA nemá moc času.
Ke spolupráci nutí ambiciózní deadline
Lockheed Martin, tradiční letecká společnost a Blue Origin byly prozatím spíše rivaly: Jeff Bezos představil svůj koncept lunárního modulu v květnu, zatímco Lockheed Martin už v dubnu. Po spojení sil má hlavní otěže R&D převzít Blue Origin, v Lockheed Martin mají poskytnout primárně lidské zdroje.
Obě společnosti se rozhodly spolupracovat poté, co si uvědomily rozsah celého projektu a krátký časový úsek, který na to mají. Necelých 5 let je v kosmických závodech opravdu málo.
Třetí společnost, Draper, má dodat kompletní software pro letové systémy; Northrop Grumann i na paškál bere vývoj transferového modulu, který poslouží k přepravě modulu v kosmu. Pokud totiž nebude na povrchu Měsíce, měl by „zakotvit“ u chystané kosmické stanice Gateway, kterou postaví NASA a která bude na oběžné dráze našeho jediného přirozeného satelitu.
Northrop Grumann i Draper mají ve svém oboru hodně zkušeností. Draper vyvinul navigační počítač, který dovedl první astronauty programu Apollo na povrch Měsíce; Northrop zase umí přepravní moduly vytvářet, jeho Cygnus běžně dodává zásoby na Mezinárodní vesmírnou stanici. Obě společnosti hodlají přesně tyto své zkušenosti zužitkovat a z části využít u nových řešení, což by jim mělo umožnit dodržet stanovený ambiciózní termín roku 2024.
Samozřejmě, všechny tyto společnosti zároveň spojuje jejich partnerství s NASA. Mimo projekt Artemis by měly zůstat konkurenty.