Zakladatel společnosti Tesla doplnil chybějící střípky skládanky a ukázal nový model v akci. První cenově dostupný vůz výrobce nyní čeká masová výroba a uvedení na trh. Co už víme o novém elektromobilu, který si předobjednalo přes 400 000 lidí?
Když na jaře roku 2016 spustil kalifornský výrobce elektromobilů předobjednávky svého nového modelu, nečekal takový zájem. Rekordních 400 000 lidí neváhalo zaplatit tisíc dolarů předem, jen aby mohli být mezi prvními, kteří jej získají. Tesla díky tomu ještě před uvedením vozu měla na stole objednávky za 19 miliard dolarů – téměř půl bilionu Kč.
První jízda v prakticky finální podobě Tesla Model 3:
First drive of a release candidate version of Model 3 pic.twitter.com/zcs6j1YRa4
— Elon Musk (@elonmusk) 24. března 2017
Základní verze vyjde zájemce přibližně na 875 000 Kč (35 000 USD), přičemž další funkce a výbavu, jako je např. průhledná střecha, větší baterie a autopilot, jsou za příplatek. Nový čtyřdveřový sedan bude cenovou politikou konkurovat zavedeným hráčům na trhu, jako je BMW 3 Series a Mercedes-Benz C-Class.
Co prozradil Elon Musk? Model 3 není nástupcem Tesla Model S
Prostřednictvím pátečních příspěvků na svém profilu na sociální síti Twitter způsobil Elon Musk nemalý rozruch. Hned první zpráva objasňuje, že Model 3 není nástupcem verze „S“. Novinka je jen menší, více dostupnou verzí Modelu S s nižším výkonem a horší technologickou výbavou.
Am noticing that many people think Model 3 is the „next version“ of a Tesla, like iPhone 2 vs 3. This is not true.
— Elon Musk (@elonmusk) 24. března 2017
Model 3 is just a smaller, more affordable version of Model S w less range & power & fewer features. Model S has more advanced technology.
— Elon Musk (@elonmusk) 24. března 2017
V dalších zprávách multimiliardář odpovídal na časté otázky budoucích zákazníků. Dozvěděli jsme se tak, že:
- Tesla Model 3 bude mít funkci autopilota, což už víme delší dobu.
- Model 3 bude jako BMW Série 3, nebo Audi A4. Navíc přidává zmíněného autopilota.
- Novinka nebude využívat žádnou novou technologii, která se předtím neobjevila ve verzích S a X. Nové technologie byly použity při výrobě, což zákazník prakticky nepozná.
- Kvůli menší vzdálenosti předních a zadních kol bude mít Model 3 pouze 75kW baterii. I tak je ale možné, že bude mít lepší dojezd, než Chevy Bolt EV, který na jedno nabití zvládne bezmála 400 km.
- Na videu výše lze spatřit Model 3 při akceleraci a rychlém brzdění. Podoba elektromobilu na videu by měla být finální.
Tesla chce dodat první kusy modelu 3 do konce roku 2017. V příštím roce již chce mít produkci 5 000 ks týdně a postupně chce výrobu zvyšovat až na 10 000 ks za týden. Do konce roku 2018 se podle odhadů analytiků nepočítá s více jak 100 000 dodanými kusy. Většina zájemců si tak ještě nějaký ten pátek počká.
@Mr_Ewe_Guy Oh so little faith
— Elon Musk (@elonmusk) 24. března 2017
@arctechinc The more autonomous a car is, the less dash info you need. How often do you look at the instrument panel when being driven in a taxi?
— Elon Musk (@elonmusk) 24. března 2017
Model 3 bude mít více variant – první vyjede z linky v červenci
Stejně jako Model S a X bude mít novinka vícero konfigurací a verzí. Jednou z nich bude např. „performance“ model, který nabídne rychlejší akceleraci a dorazí přibližně za rok. Dostupná navíc časem bude verze dvojicí motorů, tedy pohonem na 4×4. Důvodem, proč nebude dostupná hned od začátku, je složitější výroba, kterou v Tesle museli kvůli počtu objednávek udělat co nejefektivnější.
@CamKode The Model S produced today is arguably version 4. Let me put it this way: it is the car I will keep driving even after Model 3 arrives.
— Elon Musk (@elonmusk) 24. března 2017
Podle Muska budou všichni zájemci, kteří si chtějí na čtyřkolku počkat, mít možnost mezi prvními. Oproti ostatním si však počkají o 6 – 9 měsíců déle. Ještě déle si pak počkají zájemci z Británie, kteří čekají na model s volantem na druhé straně. Dojde na ně v létě 2018.
Sám zakladatel automobilky zmínil, že jej pravděpodobně v novém modelu běžně jezdit neuvidíme. Model S prý totiž je a bude lepší, než chystaná „trojka“ určená pro masy.