PR článek je důležitým nástrojem pro budování zpětných odkazů a zvýšení pozice stránek ve vyhledávači. Především by ale měl sloužit čtenářům a poskytnout zajímavé informace. Co je to PR článek a jak jej napsat poutavě, aby oslovil čtenáře i vyhledávač?

Co je to PR článek

PR článek je informačním a propagačním článkem firmy, značky nebo konkrétního produktu. Z termínu Public Relations článek se může na první pohled zdát, že se jedná o formu tiskové zprávy. Ta je však primárně určena pro sdělení novinky nebo zveřejnění důležitých informací. Oproti strohému informování stojí PR článek. Ten je sice informativní, ale také zábavný, čtivý a sleduje jiný cíl.

Správně napsaný PR článek (a publikovaný na správných místech) nabádá nenásilnou formou potencionální zákazníky k návštěvě konkrétních webových stránek a nakoupení produktu nebo služby. PR článek zvyšuje návštěvnost webu a je součástí linkbuildingu (buduje zpětné odkazy).

Vyhledávač posouvá k horním příčkám stránky s vysokou návštěvností, to webu pomáhá oslovit nové potencionální zákazníky a návštěvnost ještě zvýšit.

Cíle PR článku

  • Představit produkt, službu, pobídnout k nákupu.
  • Vybudovat zpětný odkaz z obsahového (relevantního) webu s vysokou návštěvností.
  • Informovat o novinkách, budovat značku, budovat povědomí o firmě.
  • Oslovit nové zákazníky.

Jak by měl PR článek vypadat

Podoba PR článku není striktně daná, je však vhodné držet se určitých doporučení. PR článek by měl mít okolo 2 NS a měl by mít přehlednou strukturu. Vhodné je použití seznamů, odrážek a samozřejmě podnadpisů. PR článek by měl být čtivý a naplněný zajímavými informacemi. Nesmí chybět odkazy na domovský web ukryté pod anchor textem.

PR články je třeba doplnit výzvou k akci, pobídnout čtenáře k nákupu služby, registraci, sdílení obsahu nebo ke stažení souborů.

Zákazníkům nepředstavuje produkt či službu podbízivou formou, klade si za cíl poskytnout přesvědčivé a pravdivé informace, aby zákazník rozuměl přínosům produktu a zatoužil po jeho koupi.

Zásady pro psaní PR článku a jeho podoba

  • Článek musí být atraktivní pro čtenáře a přinášet zajímavé informace.
  • Klíčová slova (dle analýzy SEO) se v něm vyskytují přirozenou formou.
  • Počet použitých klíčových slov je omezen, stejně jako počet zpětných odkazů.
  • PR článek se indexuje ve vyhledávačích dle klíčových slov a klíčových frází.
  • Text je napsaný gramaticky správně, je přínosný a unikátní.
  • Může být doplněný o zdroje, citace, videa, obrázky, grafy, infografiku.

Doporučená osnova PR článku

  1. Atraktivní nadpis s klíčovým slovem.
  2. Úvod (perex), stručné shrnutí článku s klíčovým slovem.
  3. Text článku členěný podnadpisy s citacemi a seznamy.
  4. Obrázky popisujte za pomocí klíčových slov.
  5. Připojte titulek a meta description, mohou být odlišné od nadpisu a perexu.

PR článek vás posouvá ve vyhledávači

Cílený linkbuilding (zveřejňování zpětných odkazů na domovskou stránku na různých místech) je účinný nástroj k budování dobré pozice ve vyhledávačích a zvýšení povědomí o značce. Jedná se o náročnější práci a výsledky se dostaví až časem, přesto stojí za to. Umísťování zpětných odkazů vás posouvá ve vyhledávači k předním příčkám a díky předním příčkám nachází informace více uživatelů. Vaše stránky získávají od vyhledávače lepší hodnocení a kvalitní informace vám přivedou na stránky nové návštěvníky.

Kvalitní články podpoří povědomí o značce

Řada firem se zaměřila na publikaci velkého počtu PR článků, které jsou doslova pocukrovány klíčovými slovy. Texty mají minimální přínos pro čtenáře a sledují jediný cíl. Vlichotit se do přízně vyhledávače. Bohužel toto není vhodná cesta. PR článek by vám měl pomoci podpořit jméno firmy, povědomí o značce a představit produkty. Být vidět v prestižních magazínech s vysokou návštěvností je signálem pro klienty, že jste spolehlivým partnerem.

PR články a sociální sítě

Sociální sítě si rozumí spíše s kratšími texty, proto pokud plánujete zveřejnit článek na sociálních sítích, volte jednoduché a stručné texty, nabité důležitými informacemi. Dobře fungují nejrůznější návody, recenze či videa. Odkazy na sociálních sítích nevylepší hodnocení vašich stránek ve vyhledávači (neposunou je nahoru), ale určitě je dobré je využít. Jsou dokonalým lákadlem pro oslovení nových zákazníků.

Obrázek: PR článek: Co to je, jak ho napsat a kde text vydat?

Bez zpětných odkazů a zmínek je to v online prostoru složité. PR články jsou v tomto směru užitečným a silným nástrojem. Jen se to s nimi musí umět.

Kam s ním? Kde PR článek publikovat

Publikování reklamních článků je placená forma marketingové komunikace a jistě patří mezi trendy online marketingu. Je třeba počítat s určitými náklady na zpracování textu a dále s náklady na jeho publikaci. Nešetřete na nesprávném místě. Weby, které nemají návštěvnost vám PR článek publikují za pár drobných nebo dokonce zdarma.

Ale k čemu vám bude taková publikace, když si článek nikdo nepřečte? U obsahových webů máte často možnost dohodnout dlouhodobou spolupráci, množstevní slevy nebo určité zvýhodnění za zveřejnění interních odkazů.

Hlavní zásadou při publikování článku je publikovat na webech s vysokou návštěvností, ale především na těch, které se obsahově blíží zaměření vašeho článku. PR článek musí být cílený na čtenáře konkrétních webů, tím je zajištěna vysoká návštěvnost a čtenost.

  • Pokud máte technicky zaměřený článek určený pro odbornější veřejnost, můžete využít magazín inSmart.cz s vysokou návštěvností.
  • Pro uvolněnější témata a zábavné čtení jsou vhodné nejrůznější livestylové magazíny, jakým je např. ViralSvet.cz.

Pamatujte na to, že PR článek nese označení reklamního textu, tento handicap je třeba vyvážit atraktivitou článku.

Kolik stojí PR článek

Jak již bylo zmíněno, liší se cena zpracování PR článku i cena za publikování. U zpracování PR článku počítejte s cenou od 1 500 Kč výše, záleží na náročnosti tématu. Cenu za publikaci článku si určuje web, na kterém bude text zveřejněn. Záleží na délce i tématu, běžná cena je kolem 8 000 Kč. Vyhněte se pochybným webům, které svůj obsah staví pouze na komerčních textech. Důležitá je kvalita obsahu i reputace stránek.

Co má PR článek obsahovat z pohledu SEO

Ačkoliv ctíte doporučení, že píšete atraktivní formou pro konkrétní čtenáře, nelze opomenout krutého robota. Algoritmus vyhledávačů, které zviditelní článek a tím domovský web. Proto musí být v článku nenásilnou formou zahrnuto to, po čem lidovými slovy, půjde vyhledávač. Jedná se o klíčová slova, klíčové fráze, interní odkazy a externí odkazy. Anchor text by se měl měnit a landing page by neměla být pouze domovskou stránkou. V PR článku používejte pojmenované obrázky a netextové prvky. S napsáním článku ve správné podobě a s jeho publikací vám rádi pomůžeme.

SEO zásady psaní PR článků

  • Linkbuilding – zpětné odkazy na interní články a na stránky domovského webu.
  • Klíčová slova – časovaná, přirozeně používaná v rozumné míře. Pomůže Collabim.
  • Odkazy – maximální počet je 1 odkaz na 800 znaků (ale spíše méně). 2-3 odkazy na váš web či službu jsou ideálním množstvím.
  • Titulky – důležitá slova a klíčová slova na začátku. Atraktivní podoba titulku.
  • Nadpisy – v nadpisech dobře fungují slova: jak, co, proč, kdy.
  • Meta description – popisek, který se zobrazí ve vyhledávači. Stručné shrnutí textu.

Pracujte s publikačním plánem

Je zřejmé, že vám jeden zveřejněný článek nepřivede tisíce nových návštěvníků denně. Proto je vhodné zpracovat publikační plán a pravidelně zveřejňovat zajímavé informace pro zákazníky. Určitě sledujte sezónnost (v letním období je hloupost představovat nové lyžáky) a aktuální dění ve společnosti. Jaké informace nebo jaké zboží by právě teď potřebovali vaši zákazníci?

Buďte vidět, na internetu je snadné zapadnout

Psát PR článek pro lidi a zároveň tak, aby uspokojil algoritmus vyhledávače není snadné, přesto je to možné. Pomůže vám zkušený copywriter či SEO konzultant nebo SEO agentura.

Aby váš web navštívili nový uživatelé, musí být vaše stránky vidět. Aby byly vaše stránky vidět, musíte jim zajistit vysokou návštěvnost. Zdá se to jako začarovaný kruh, tanec mezi vejci a boj s větrnými mlýny? Ano, je to všechno zmíněné. Přesto zápas můžete vyhrát. Nestane se to přes noc, ale s cíleným linkbuilding plánem, vhodnými weby pro publikování PR článků a online marketingem máte nakročeno k zářivým zítřkům.

Zaujala vás možnost publikace PR článku na jednom z našich magazínů? Objednejte si PR článek na inSmart.cz či ViralSvet.cz a podpořte tak nás i svůj byznys.

Nezávazná objednávka PR článku