Apple údajně pracuje na novém konceptu prodeje iPhonů a iPadů. Nabídnout je chce v rámci komplexního měsíčního předplatného, které by nabídlo více služeb a výhod než stávající iPhone Upgrade Program.
Koncept měsíčního předplatného je pro technologické společnosti velmi přínosný. Společnosti typu Apple, Microsoft či Adobe již dávno zjistily, že je pro ně výhodnější prodej služeb formou předplatného, než formou jednorázových licencí. Takový způsob předplatného však dnes funguje především v oblasti softwaru. U spotřební elektroniky zatím úplně běžný a rozšířený není.
Apple má zkušenosti s předplatným softwaru, služeb i hardwaru
Změna konceptu by zapadala do pokračující snahy společnosti Apple o zavedení předplatitelských služeb jako celku. V posledních několika letech Apple stále více zdůrazňuje opakované předplatné, jako jsou Apple Music, Apple TV Plus, Apple News Plus, Apple Fitness Plus a Apple Arcade, jako klíčové zdroje příjmů společnosti. Mnohé z těchto služeb již byly sdruženy do balíčku Apple One.
Apple přidal model měsíčního předplatného pro prodlouženou záruku AppleCare již v roce 2019. Svůj program iPhone Upgrade Program, který umožňuje zákazníkům platit kombinované náklady na AppleCare a iPhone po dobu 24 měsíců a možnost vyměnit své zařízení po 12 měsících plateb, nabízí Apple už od roku 2015. Oba tyto programy se již v mnoha ohledech podobají hardwarovému předplatnému.
Předplatné iPhonu místo vysoké pořizovací částky
Podle zprávy agentury Bloomberg by měsíční poplatek nebyl pouhým vydělením ceny zařízení 12 nebo 24 měsíci, ale spíše by se jednalo o zatím nespecifikovanou měsíční částku kombinující vícero služeb a výhod. To vše samozřejmě s možností přechodu na nový hardware, jakmile bude vydán. Stejně jako ostatní předplatné společnosti Apple by bylo i toto vázáno na existující účet Apple ID uživatele a bylo by možné k němu připojit i služby AppleCare nebo Apple One.
V současné době můžete společnosti Apple běžně platit měsíčně za její služby a můžete jí platit měsíčně i za iPhone (zde jde ale o rozložení platby do měsíčních splátek). Jedná se o samostatné poplatky a plány, které by se v budoucnu mohly např. spojit do jednoho předplatného.
Je těžké si představit, že Apple bude zařízení poskytovat s předplatným na měsíční bázi bez omezení. Předpokládat lze alespoň minimální délku předplatného. Zdá se nepravděpodobné, že by Apple nechal zákazníky pronajmout si zařízení jen proto, aby je za pár měsíců vrátili. Očekávat lze vícero omezení a podmínek, které bude muset zákazník splnit. V průběhu používání hrozí řada rizik, jako je rozbití, ztráta či krádež zařízení.
Je také možné, že se Apple jednoduše snaží odříznout prostředníka a rozšířit nabídku plateb na splátky. V rámci stávajícího programu iPhone Upgrade Program si zákazníci ve skutečnosti berou bezúročnou půjčku u společnosti Citizens One, kterou pak splácejí v průběhu 24měsíčního plánu. Apple také umožňuje zákazníkům Apple Card platit za produkty Apple v měsíčních splátkách bez placení úroků, ale i to je omezeno pouze na malou skupinu zákazníků Apple. Předplatitelská služba společnosti Apple by mohla tyto požadavky odstranit a umožnit společnosti Apple rozšířit ji i na další hardwarové produkty (např. iPad nebo počítače Mac).
Ačkoli jsou podrobnosti zatím kusé, jedno je jasné: ambice společnosti Apple v oblasti předplatného jsou velké. Nového modelu předplatného hardwaru bychom se mohli dočkat během let 2022 či 2023.
Konec prodeje Apple produktů v Rusku. iPhone už si tam nekoupí. Ani žena, ani muž: Apple dá hlasové asistentce Siri „neutrální“ hlas.
Zdroj: Bloomberg