Méně dopravních nehod, slibuje EU. O efektivitě revidovaného nařízení ale rozhodnou především řidiči

Včerejškem vstoupilo v platnost revidované nařízení EU o obecné bezpečnosti vozidel.

Zavádí různá nová bezpečnostní opatření zaměřená nejen na zvýšení bezpečnosti každodenního silničního provozu, ale také na přípravu Evropy na samořiditelné automobily.

Jedním z klíčových opatření je povinné zavedení inteligentního přizpůsobení rychlosti (ISA). Tyto systémy, ve své nejprimitivnější podobě, upozorní řidiče na aktuální maximální rychlost. Všechny typy ISA by mělo jít dle doporučení EU alespoň dočasně deaktivovat, například při předjíždění.

Obrázek: Méně dopravních nehod, slibuje EU. O efektivitě revidovaného nařízení ale rozhodnou především řidiči

Zdroj: Pixabay

Není jasné, zda výrobci plánují pracovat i s pokročilejšími variantami, které by například při dlouhodobějším překročení povolené rychlosti automaticky snížily výkon motoru, ale vzhledem k obecné nevraživosti řidičů vůči podobným opatřením se to zdá velice nepravděpodobným.

Technologiemi k větší bezpečnosti?

V závislosti na své sofistikovanosti ISA ke svému rozhodování využívá všemožná data, která automobil sdílí – přibližnou pozici, okolní dopravní značení a podobně. Umí využívat jak GPS data, tak informace z palubních kamer.

Obrázek: Méně dopravních nehod, slibuje EU. O efektivitě revidovaného nařízení ale rozhodnou především řidiči

Zdroj: Pixabay

To jsou ale pokročilejší systémy, které povinné nebudou; v podobně, jaké nařízení má, půjde nejčastěji o různá jednoduchá řešení, která pouze řidiči nahlásí, jaká je maximální povolená rychlost a zda i nepřekračuje. Do řízení mu nijak zasahovat nemusí.

ISA budou nově muset mít všechna nová auta prodávaná v Evropské unii, a to od července 2024. Není pravděpodobné, že by to trh nějak výrazněji ovlivnilo, i levnější nové modely automobilů už často ISA mají.

Spolu s ISA se povinnými stávají i další technologická bezpečnostní řešení, EU si od toho slibuje do roku 2038 až o 25 tisíc úmrtí na silnicích méně, a předejití více než 140 tisícům vážných zranění. Mezi další zaváděné prvky patří detekce zpětného chodu, asistent pro udržování vozidla v jízdním pruhu („lane assist“) či automatizované brzdné systémy.

Obrázek: Méně dopravních nehod, slibuje EU. O efektivitě revidovaného nařízení ale rozhodnou především řidiči

Zdroj: Pixabay

Autobusy a nákladní vozy pak mají například disponovat lepšími technologiemi pro rozpoznávání mrtvých úhlů a systémy monitorujícími tlak v pneumatikách.

„Technologie pomáhají zvýšit bezpečnost našich automobilů. Nové pokročilé a povinné bezpečnostní prvky dále pomohou snížit množství ztrát na životech,“ popsala Margrethe Vestager, komisařka EU pro hospodářskou soutěž.

EU revidovaným nařízením, debatovaným od roku 2018, reaguje na studie, které poukazují na vliv lidské chyby u dopravních nehod, údajně až v 95 % případů.

Zdroj: Evropská komise

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Konečně telefon, který vydrží: Realme GT 7 zvládne bez nabíjení tři dny (první dojmy)
Srovnání notebooku ASUS Vivobook S 16 s Intelem, AMD a Snapdragonem: Mají se giganti čeho bát?
Zastoupí foťák i herní konzoli. Xiaomi 15 Ultra je skvělý mobil na dovolenou
Čína špehovala české diplomaty přes e-maily. Hackeři získali přístup k tisícům zpráv z doby předsednictví EU
Jak ušetřit za Oneplay? S OKU trikem se zákazníkům daří získat i 40 % slevu
Obrázek: Jaké aplikace nesmí chybět v novém chytrém telefonu? Nejlepší aplikace pro Android zdarma
Jaké aplikace nesmí chybět v novém chytrém telefonu? Nejlepší aplikace pro Android zdarma
Obrázek: Jak poznat, že vám někdo naboural WhatsApp? Varovné signály, které byste neměli ignorovat
Jak poznat, že vám někdo naboural WhatsApp? Varovné signály, které byste neměli ignorovat
Obrázek: Kde sledovat mistrovství světa v hokeji? Online v prohlížeči, na mobilu i v PC bez internetu
Kde sledovat mistrovství světa v hokeji? Online v prohlížeči, na mobilu i v PC bez internetu