Na první pohled úsměvný scénář poslíčka pronásledovaného rozlíceným psem nabývá v USA reálnější a děsivější podobu. V poslední době jsou zaznamenávány stále četnější útoky čtyřnohých hlídačů na kurýry. Jaká je reakce Amazonu?
Každý si asi vzpomene minimálně na jeden film či televizní pořad, ve kterém je kurýr snažící se doručit balíček vystaven střetu s hlídajícím psem bránícím své území. V těchto situacích pak často dojde k tomu, že se dá nebohý poslíček na útěk, a balíček tak mnohdy ani nedoručí. Pes je tak v příběhu vítězem a hrdým ochráncem svého teritoria.
Ve Spojených státech se nyní výše uvedený scénář stává realitou, která však v některých případech má výrazně drsnější a vážnější důsledky. Vše odstartoval případ v Missouri, kde se řidič doručovací společnosti Amazon pokoušel o předání zásilky k domu, který strážili dva poměrně agresivní psi. Sousedům přišla po několika hodinách nehybně stojící dodávka Amazonu před domem podezřelá, a rozhodli se tedy kontaktovat policii. Ta zjistila, že kurýr byl mezitím napaden a v důsledku těchto zranění zemřel. Zpočátku nebylo jasné, zda-li za útokem stojí právě psi, další postup vyšetřování však tyto obavy potvrdil.Přestože by se incident dal považovat za ojedinělý případ, právě vyšetřování okolností úmrtí kurýra z Missouri spustilo řadu výpovědí dalších poslíčků z Amazonu, kteří se s podobnou situací setkali. Přestože důsledky v těchto případech nebyly tak fatální, stále byly potvrzeny případy pokousání či jiného napadení.
Řešení takovéto situace není snadné. Řidič bv měl v takovém případě okamžitě vyhledat lékařskou pomoc a absolvovat také vyšetření či léčbu kvůli riziku vztekliny, tetanu či různých bakteriálních onemocnění. Tím se však práce kurýrů stává mnohem rizikovější a také život ohrožující. Podobným scénářem si nedávno prošel i newyorský zaměstnanec Amazonu, který popisuje hned několik napadení psy v posledních měsících.
Kurýři nyní žádají po vedení společnosti nápravu. Společnost Amazon před několika dny rozeslala některým svým řidičům oběžník s názvem Povědomí o psech („Dog Awareness“), ve kterém se údajně snaží hrozivé scénáře bagatelizovat používáním dětinských termínů pro označení agresivních psů jménem Fido či jako jejich čtyřnohé zákazníky. V dokumentu pak navrhuje řešení v podobě ikonky psí tlapky, která je doplněna v systému u zásilek doručovaných k majitelům potenciálně nebezpečných zvířat. V případě potíží pak radí obrátit se na zákazníka či na technickou podporu řidičů.
Na otázku ohledně toho, zda tento oběžník Amazon vypustil mezi své zaměstnance v důsledku missourského útoku, společnost zatím nijak nereagovala. Díky svému laxnímu přístupu k celé věci se tak doručovací gigant dostává pod palbu kritiky ze strany řidičů a kurýrů, ale také širší veřejnosti, která se v souvislosti s medializací nedávných incidentů do situace vložila. Amazon navíc již v minulosti podobné kritice čelil, když reakcí na zjištění vysokého výskytu úrazů v automatizovaných skladech místo hledání přímého východiska zavedl pro inkriminované pracovníky speciální wellness program.
Zda se společnost tentokrát rozhodne uchopit celou záležitost z toho správného úhlu, a kurýři se tak dočkají většího bezpečí během rozvážek zásilek, ukáže až oficiální reakce Amazonu na děj posledních dní. Je však jasné, že není na místě brát celou věc na lehkou váhu, a je třeba přijít s reálným a konstruktivním řešením tohoto problému.