Stíhací letouny F-35 jsou díky své konstrukci a výbavě právoplatně považovány za krále oblohy. Stíhačky by však ani zdaleka nedosahovaly svých kvalit, kdyby v jejich útrobách nesídlil sofistikovaný „mozek“ v podobě pilotní helmy, kterou mnozí odborníci považují za futuristický kus techniky.
Přilba Helmet Mounted Display System (HMDS), kterou jsou piloti letounů F-35 Lightning II vybaveni, je po všech stranách multifunkčním nástrojem, který svému nositeli umožňuje vidět skrz plášť samotného stroje, a mít tak komplexní přehled o tom, co se kolem něj právě děje. Aktuálně je již několik let k dispozici třetí generace těchto helem, přičemž technologie v nich používané se neustále rozvíjí, a rozšiřují se tak i možnosti a schopnosti samotných stíhaček.
Pravděpodobně nejvýznamnější vlastností HMDS je možnost projekce prostřednictvím tzv. rozšířené reality neboli AR (z angl. augmented reality). Pro tuto technologii dodává hardware pro výrobce bojových letounů, společnost Lockheed Martin, celá řada špičkových firem specializujících se na vývoj displejů, senzorů či dalšího podpůrného hardwaru.
Zobrazovací technika na nejvyšší úrovni
Základem přileb HMDS je sofistikovaný zobrazovací systém sestávající se z OLED displeje přijímajícího vstupní informace z celé řady senzorů rozmístěných v samotném letadle. Displej je výsledkem vývoje v rámci společnosti Kopin, která s firmou Lockheed Martin dlouhodobě spolupracuje. Letos v březnu se podařilo obrazovku helmy dále inovovat, což jen potvrzuje schopnost systému HMDS se prakticky neustále vyvíjet. Úspěšné završení validačních testů pak podle vedení společnosti dokazuje, že OLED displej jako jediný dokáže splnit přísné limity a požadavky kladené na tento typ vojenské techniky.
#Kopin, a wearable headset Provider has introduced its latest Organic Light-Emitting Diode (OLED) Tech for F-35 Lightning II multirole combat aircraft helmet-mounted display systems (HMDS). 🇺🇸#USAF #F35 #HMDS pic.twitter.com/xFSURUOUpQ
— Defence Max (@Defence_Max) March 10, 2023
Díky integraci HMDS s letadlem má pilot k dispozici data z radaru, infračerveného či elektrooptického zaměřovacího systému, případně pak i jejich vzájemnou kombinaci. Jelikož jsou snímače umístěny ve vnějším plášti stíhačky, může se tak letec podívat skutečně za hranice svého stroje, a to v celém zorném poli. Tento 360stupňový sférický systém tvořený šesti kamerami se označuje jako DAS – Distributed Aperture System, a dokáže pilota například včas informovat o nepřátelských letounech či blížících se střelách.
Na hledí helmy však lze promítnout i další obrazy, například noční vidění z elektrooptického senzoru, které disponuje mimo jiné digitálním zoomem. Přední infračervený senzor letounu F-35 pak dokáže přenášet svůj pohled v podobě obrazu v obraze (Picture in Picture) na pozadí země a oblohy. Jelikož stroj nedisponuje klasickým průhledovým displejem (HUD), který jsme mohli vidět u stíhaček předchozích generací, nahrazuje tuto technologii právě samotná přilba. Veškeré údaje z HUD – včetně informací o letu, tedy rychlosti, výšce, kurzu atd. – se nyní promítají přímo do HMDS.
Kromě monitorování aktuálního stavu letounu a jeho dohledného okolí může být systém HMDS využit také k přímým bojovým účelům. Přilba totiž umožňuje pilotovi přímo volit konkrétní cíle útoku. Je propojená také se zbraňovou výbavou F-35, takže stačí jednoduchý pokyn k zahájení akce. Ten přitom nemusí přijít manuálně, jelikož kokpit letounu Lightning II je vybaven i systémem rozpoznávání hlasu dodávaný společností Adacel.
Veškeré informace, které pilot během letu získá, lze obdobně snadno sdílet s ostatními letouny i s dalšími složkami ozbrojených sil, a tím tak snáze koordinovat útok. Přilby HMDS tak přispívají ke společnému situačnímu povědomí, které činí z letky F-35 Lightning II skutečně těžce překonatelnou hrozbu. Případné bojiště se tak stává velmi dobře zmapovaným prostorem, ve kterém nepřátelské jednotky naleznou jen stěží bezpečné útočiště.
Jak již bylo řečeno, aktuálně jsou piloti stíhaček F-35 vybaveni již třetí generací HMDS. Předchozí generace přileb trpěla podle zpráv celou řadou neduhů, včetně zpoždění přenosu či nízké kvality obrazu. Celková konstrukce helmy však umožňuje poměrně snadný upgrade, a tak se řadu chybiček dnes již podařilo odstranit. Prakticky jedinou překážkou tak zůstává pořizovací cena, která se i dnes pohybuje na hranici 400 000 dolarů, tedy více než 9 milionů korun. Vezmeme-li však v potaz technologie, které HMDS nabízí, navíc v kontextu s cenou samotného letounu F-35 Lightning II, která je násobně vyšší, jde o investici, která se ve výsledku bezpochyby vyplatí.
Pár kousků F35 a poženem Rusa za Ural :)?
To je všechno hezké, ale jediná výhoda toho letadla je možnost sdílet integrovaný proud informací zvenku.
To, že má helmu, která „vidí“ skrz trup, je tak akorát k ničemu.
Jinými slovy, samotné letadlo je akorát drahý šrot, který u nás ani nemá kde přistávat:-D
Se stealth schopnostmi:-D
Superstíhačka, které to ve všech ohledech nandá stařičká A-10, jak se ukázalo z uniklé zprávy o testech amerického letectva.
Na jakým matroši to jedete? A-10 je určená pouze a jen pro pozemní podporu, nikdy nebyla stíhač, a dosáhne poloviny rychlosti zvuku. Tu vaší uniklou zprávu ze srovnání A-10 a F-35 jste viděl možná ve snu.
https://www.popularmechanics.com/military/aviation/a45725294/pentagon-secret-fly-off-between-f-35-and-a-10/
“A frequent comment by both F-35A and A-10C pilots during debriefings was the synergies that would occur if A-10C formations operated with F-35A escort during contested CSAR missions. This would combine the strengths of both platforms while mitigating their limitations to improve the likelihood of mission success,” takže ideálně nakoupit… Číst více »