Agentura ESA zaštiťující vesmírné mise v rámci Evropy tento týden vyhlásila veřejnou soutěž, jejíž cílem je najít společnost, která zajistí přepravu nákladu mezi Zemí a ISS. Postupně chce ale mířit ještě výš.
Nedávný summit pořádaný Evropskou vesmírnou agenturou (ESA) konající se ve španělské Seville přinesl výrazný posun v rámci participace Evropy na letech do vesmíru. Akce se účastnilo 22 zástupců členských států ESA z řad ministrů spravujících kosmický průmysl ve své zemi. Jedním z hlavních témat bylo vyřešení otázky dokončení dlouho odkládané rakety Ariane 6, které muselo být odloženo, a budoucnost plavidla tak zůstávala nejistá. ESA však odhalila také další plány, kterými se chce připojit do vesmírného závodu 21. století.
ESA start závodu lehce zaspala, nyní se vše snaží dohnat
Evropa si uvědomuje, že v rámci vývoje vesmírných lodí i dalších technologií, které mohou najít uplatnění pro kosmické lety, tak trochu zaostává za USA, Čínou či Indií, ale také za soukromými společnostmi, které se svými úspěchy mnohdy rovnají či dokonce převyšují cíle národních agentur. Na tuto problematiku poukázal na sevillském summitu také šéf ESA Josef Aschbacher: „Na nízké oběžné dráze Země se rozvíjí nová ekonomika, která změní výzkum vesmíru.“ Právě soukromé podniky jsou pak z velké části hybateli této kosmické revoluce, jelikož již dnes zajišťují kompletní vývoj, testování i realizaci vesmírných letů.
ESA v tomto ohledu vsázela právě na Ariane 6, kterou má vyvíjet společnost ArianeGroup sídlící ve Francii. Start rakety nové generace však byl kvůli nedostatku financování odložen až o čtyři roky. Nyní však konečně svítá na lepší časy. Zástupci největších přispěvatelů do fondu ESA se totiž dohodli na schválení dotace 340 milionů eur, které z velké části poskytnou Francie, Itálie a Německo. Díky tomu by se Ariane 6 mohla do vesmíru podívat již v roce 2024.
Today, we will put forward our ambitious plans to increase European autonomy, leadership and responsibility in space at the #SpaceSummit in Seville.
📺 Join us live TODAY here on X or over on #ESAWebTV from 13:00 GMT/14:00 CET 👉 https://t.co/F3Y53FHkry pic.twitter.com/1OuPyH2793
— ESA (@esa) November 6, 2023
Nejprve neživý náklad, později i lidská posádka
V rámci summitu bylo také diskutováno o uspořádání veřejné soutěže mezi evropskými společnostmi, jejíž výstupem by měla být výstavba lodi schopné dopravit náklad – a později možná i lidskou posádku – k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS). Tuto soutěž vyhlásil sám šéf ESA Aschbacher s tím, že pomůže nejen samotné agentuře v posunu svých cílů dál, ale výrazným způsobem také inovuje evropský průmysl. Deadline pro úspěšný start nového plavidla byl stanoven na rok 2028 s tím, že raketa by měla být schopná obousměrných letů. Nutno podotknout, že Evropa zatím nemá k dispozici potřebnou infrastrukturu pro podobné cesty, a i tyto aspekty tak musí kandidát na vítěze soutěže vzít v potaz.
V případě úspěchu přepravy neživého nákladu pak ESA naznačuje, že by plavidlo mohlo být dále modifikováno pro přepravu lidské posádky, případně sloužit k dalším vesmírným letům za hranice nízké oběžné dráhy Země. Evropské státy mají nyní čas zhodnotit svůj vlastní postoj k tomu, jakým způsobem se budou chtít do plánů zapojit. V dubnu tohoto roku přitom ESA podobným způsobem vyzvala ke snahám vytvořit na povrchu Měsíce podmínky pro umístění trvalé posádky.
O soutěž již projevily zájem některé z evropských společností, například francouzsko-německý start-up Exploration Company či RFA (Rocket Factory Augsburg), které se již na poli kosmického průmyslu realizují. Lze ale očekávat, že se zapojí i další společnosti, a Evropa se tak v rámci dobývání vesmíru začne skutečně posouvat směrem kupředu.