Sondě na Marsu se rozpadají kola, NASA ji vylepšila na dálku

Výzkumné vozítko Curiosity je na rudé planetě aktivní mnohem déle než se původně předpokládalo a mise zdaleka nekončí. Přestože zatím funguje bez problémů, začínají se objevovat známky opotřebení, které by mohly zkrátit délku mise. NASA přišla s řešením, které řeší diskutované opotřebení kol. Pomůže aktualizace s chytrým algoritmem.

Jako každé jiné vozidlo by Curiosity po najetých kilometrech potřebovalo malou údržbu. Jak jsme vás informovali v článku Vozítko Curiosity na Marsu stárne, začínají se mu rozpadat kola, je šestice tzv. drapáků, po kterých se pohybuje, přibližně na 60 % své životnosti.

Obrázek: Sondě na Marsu se rozpadají kola, NASA ji vylepšila na dálku

Opotřebování kol vozítka na Marsu

Sonda vážící 899 kilogramů se pohybuje náročným kamenitým terénem Marsu od srpna roku 2012. Hliníková kola jsou v tuto chvíli nejopotřebovanější částí, která je však poměrně zásadní pro další pokračování mise. Problémem podle NASA až doposud bylo, že se jednotlivá kola při pohybu terénem otáčela stejnou rychlostí nehledě na to, zda některé z nich zrovna překonávalo překážku či viselo ve vzduchu. Ostatní kola tak prokluzovala, nebo se zbytečně nerovnoměrně namáhala.

Na Mars byla vyslána aktualizace

Ostré kameny na Marsu poměrně rychle zkracují životnost tzv. drapákových kol a přestože by (i bez snahy situaci řešit) kola vydržela několik let, rozhodli se vědci z NASA JPL jednat. Připravili aktualizaci softwaru, vylepšený algoritmus, který řídí rychlost pohybu jednotlivých kol nezávisle na sobě díky pokročilé analýze dat ze senzorů. V reálném čase tak podle nyní Curiosity dokáže redukovat tlak působící na jednotlivá kola a sledovat, zda některé z nich neprokluzuje či není více namáháno.

Obrázek: Sondě na Marsu se rozpadají kola, NASA ji vylepšila na dálku

Během pozemského testování aktualizace na kopii sondy v NASA JPL bylo vozítkem přejížděno přes 15cm senzor na rovném terénu. Přední kola po aktualizaci zaznamenala o 20 % menší zátěž, zatímco prostřední o 11 %.

Úpravou trakce vědci vozítku prodloužili životnost a o něco tak prodloužili trvání mise. V tuto chvíli je Curiosity na cestě k hoře Mount Sharp, kde bude zkoumat vzorky minerálů z kamenů, které by mohly napovědět více o podnebí na Marsu.

Obrázek: Jak vznikají chytré telefony? Návštěva továrny značky vivo aneb od součástek ke smartphonu ve vaší kapse
Jak vznikají chytré telefony? Návštěva továrny značky vivo aneb od součástek ke smartphonu ve vaší kapse
Obrázek: Rozhovor o chytrých televizorech: Na 8K ještě nenastal ten správný čas, věří Danny Tack z TP Vision
Rozhovor o chytrých televizorech: Na 8K ještě nenastal ten správný čas, věří Danny Tack z TP Vision
Obrázek: Tesla Cybertruck utáhne motor vesmírné rakety a naložená ve sprintu porazila i Porsche 911
Tesla Cybertruck utáhne motor vesmírné rakety a naložená ve sprintu porazila i Porsche 911
Obrázek: Saramonic BlinkMe B2: Mikrofon, se kterým vás uslyší i uvidí
Saramonic BlinkMe B2: Mikrofon, se kterým vás uslyší i uvidí
Obrázek: Píše vám Alza.cz? Podvodníci zneužívají Vánoc a luxují konta přes falešné stránky e-shopu
Píše vám Alza.cz? Podvodníci zneužívají Vánoc a luxují konta přes falešné stránky e-shopu
Obrázek: Co je to PPC reklama a kde všude se může zobrazit?
Co je to PPC reklama a kde všude se může zobrazit?
Obrázek: Nabíjení elektromobilu na cestách: Jak využít hotelové nabíječky?
Nabíjení elektromobilu na cestách: Jak využít hotelové nabíječky?
Obrázek: Gravírujeme laserem do dřeva i kovu: Praktický test gravírovačky TWO TREES TS2 10W
Gravírujeme laserem do dřeva i kovu: Praktický test gravírovačky TWO TREES TS2 10W