Počet prodaných elektromobilů roste a s ním i infrastruktura dobíjecích stanic. Zatímco dříve se majitelé elektromobilů museli spoléhat na často pomalé nabíječky a navíc v malém počtu, dnes je možné nabíjet u různých společností a na výběr jsou různé rychlosti včetně UFC. Klíčem k pohodlnému přístupu k široké síti dobíjecích stanic je mít správný čip nebo kartu. Která je ale na českém trhu ta nejvýhodnější?
Ideální čip by měl být takový, který patří k nejhustší síti nabíječek na českém trhu a umožňuje roaming u velkého počtu partnerů za rozumné ceny. Ačkoliv tedy např. Tesla má skvělé řešení v podobě Superchargerů, je jich v ČR jednoduše málo a žádný univerzální čip nedostanete. Automobilky mají ve zvyku poskytovat zákazníkům vlastní roamingové čipy, ale tam to pro změnu nelze považovat za univerzální řešení – majitel Audi se k čipu BMW snadno nedostane atp.
Jaký čip pro nabíjení elektromobilu zvolit?
Ačkoliv je možností více, podle našeho průzkumu je čip od PRE (Pražské energetiky) v tuto chválí nejracionálnější volbou pro české majitele elektromobilů.
Proč čip od PRE? PRE provozuje v Česku nejhustší síť nabíječek pro elektromobily, což zajišťuje snadnou dostupnost. Firma postupně rozšířila své nabíječky do většiny republiky a ke dni psaní článku spustila již 679. nabíjecí stanici, což znamená tisíce nabíjecích konektorů v provozu.
Pražská energetika samozřejmě umožňuje zákazníkům roaming u dalších provozovatelů, takže s jedním čipem můžete nabíjet na stanicích různých společností v tuzemsku i zahraničí, jako je Německo, Rakousko, Slovensko, Polsko, Itálie, Chorvatsko a další země.
Bezproblémový roaming má PRE např. u slovenského ZSE či dokonce Ionity. Před nabíjením se však vyplatí zkontrolovat ceník. Občas může postačit rychlá registrace do aplikace. Foto: Redakce inSmart.cz
Ceny nabíjení při roamingu se řídí odlišným ceníkem než standardní nabíjení, ale pro zákazníky PREmobility zůstává celý proces dobíjení až po platbu naprosto stejný jako na stanicích PRE. Získání čipu je přitom velmi jednoduché – stačí založit účet a objednat čip online na webu PRE.
Z trojice E.ON, ČEZ a PRE je podle aktuálních ceníků, viz níže, nejvýhodnější právě nabíjení v síti PRE. Dobře vychází i cena roamingu, ale tam je situace výrazně zamotanější. Pokud chcete u sebe vozit jen jeden čip, volili bychom PRE. I zde však platí, že v určitých částech ČR a konkrétních scénářích může být volba složitější. Pokud vám jde o co nejnižší cenu a nevadí vám placení vícero faktur a vození řady čipů, tak se vyplatí vlastnit čipy od hlavních hráčů na trhu a volit ten nejvhodnější dle nabíječky.
Nabíjení u ČEZ | Registrovaný zákazník (za kWh) | Neregistrovaný zákazník (za kWh) |
---|---|---|
AC | 8 Kč | 10 Kč |
DC | 13 Kč | 15 Kč |
UFC | 18 Kč | 20 Kč |
Nabití u E.ON | Registrovaný zákazník (za kWh) | Neregistrovaný zákazník (za kWh) |
AC | 8 Kč | 10 Kč |
DC | 12,50 Kč | 15 Kč |
UFC | 17 Kč | 19 Kč |
Nabití u PRE | Registrovaný zákazník (za kWh) | Neregistrovaný zákazník (za kWh) |
AC | 8 Kč | 9 Kč |
DC | 11 Kč | 12 Kč |
UFC | 13 Kč | 14 Kč |
Ceny platí k 20.3.2024 a odpovídají základnímu tarifu bez měsíčního poplatku. |
Jak chytře nabíjet ať jste kdekoliv?
Při nabíjení elektromobilu je dobré mít na paměti několik zásad. Před cestou na nabíječku si vždy ověřte, zda je dobíjecí stanice kompatibilní s vaším vozem. Ujistěte se také, že máte správný kabel pro daný typ stanice. Některé mají kabel napevno, jiné počítají s tím, že si připojíte vlastní. Na mapě nabíjecích stanic si předem ověřte, zda je stanice volná a jakou rychlost dokáže poskytnout.
Jakmile bude nabíjení dokončeno, nezapomeňte odpojit kabel a uvolnit stanici pro další řidiče. Málokdy je také vhodné nabíjet na 100 %, neboť rychlost rychlonabíjení v závěrečných 30 % u současné generace vozidel výrazně klesá. U moderních lithium-iontových baterií se obecně doporučuje nabíjet v rozmezí 20-80 % kapacity. Tím se zamezí nadměrnému opotřebování baterie.
Důležité je také pravidelně kontrolovat stav baterie a plánovat nabíjení s dostatečným předstihem. Díky tomu se vyhnete stresovým situacím. Šikovým rádcem je pro takové případy aplikace A Better Route Planner (ABRP), která umí najít nabíječky v okolí a poradit, jak dlouhá by měla nabíjecí zastávka pro pokračování cesty být. Dokud totiž vozidla nebudou mít pokročilé plánování cesty po vzoru Tesly, bude plánování s externí aplikací pro řadu elektromobilistů nejlepší volbou.
Zdroj: Redakce inSmart.cz