Obavy investorů o osud společnosti Fisker se naplnily. Firmě se nepodařilo získat podporu větších automobilek, a její činnost na trhu elektromobilů tak definitivně končí. Startup tak nyní žádá o soudní ochranu před svými věřiteli.
Americká automobilová společnost Fisker nesoucí jméno po svém zakladateli, dánském podnikateli a designérovi luxusních vozů Henriku Fiskerovi, vstoupila na trh v roce 2020, čtyři roky od jejího vzniku. Hlavním vzorem jí pak sloužila především automobilka Tesla, která si se svými elektrickými vozy dokázala najít zákazníky prakticky po celém světě. Inspirovat se úspěchem této firmy však může být někdy zrádné, jak se ostatně ukázalo i u startupu Fisker.
Za neúspěchem stojí série přešlapů
Automobilka se na rozdíl od většiny konkurence rozhodla uzavřít smlouvu s externím výrobcem na výrobu crossoveru Fisker Ocean. Touto delegací části výkonu se pak společnost chtěla zaměřit na vývoj dalších technologií, především softwaru. Podobná strategie se může ukázat jako efektivní, v případě Fiskeru však nejspíš selhala na úrovni vedení. Společnost se tak poměrně rychle zadlužila řadě jiných firem, například Adobe, SAP America či Manpower Group.
Další problém na cestě startupu za marketingovým úspěchem pak představoval nedostatek příjmů. Jiné automobilky, které působí na trhu déle, mají v tomto směru výhodu, jelikož mohou po dobu vývoje technologií elektromobilů profitovat z prodejů klasických vozů se spalovacím motorem. Fisker však z logických důvodů toto udělat nemohl, takže bylo velmi náročné pokrývat náklady na samotný vývoj nad rámec počátečního kapitálu. Pomyslný hřebíček do rakve pak zarazil neúspěch prodejů modelu Ocean, jichž se za minulý rok prodalo pouze 4 700 z celkově vyrobených 10 000 kusů.
Jméno Fisker zatím nosí na trhu smůlu
Pro Henrika Fiskera jde již o druhý neúspěch na trhu, jelikož se již v minulosti pokusil prorazit se společností Fisker Automotive. I ta však v roce 2013 nakonec vyhlásila bankrot a prodala svá aktiva čínské společnosti Wanxiang Group za 150 milionů dolarů. Dalo by se předpokládat, že se dánský podnikatel poučí ze svých chyb, nejspíš k tomu ale nedošlo. U obou Fiskerových firem lze navíc sledovat celou řadu paralel, díky čemuž bylo již před několika měsíci možné vytušit, jak celá situace dopadne. Startup tak nejspíš čeká podobný osud jako jejího předchůdce, tedy prodej aktiv a odkup některou z větších společností.
Trh s elektromobily se navzdory silné propagaci ze strany ekologických aktivistů i nejrůznějších národních i nadnárodních institucí stále jeví být poměrně nestabilním prostředím, kde nikdo nic nedostane zadarmo a úspěch přichází jen velmi zřídka. O tom, zda-li nás v tomto směru čekají v blízké budoucnosti nějaké větší změny, však zatím můžeme pouze polemizovat.