Historie společnosti Amazon se začala psát před 30 lety. Od té doby ušla firma značný kus cesty, a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by její suverénní pozici na trhu mohlo něco ohrozit. Co stojí za úspěchem této celosvětově populární společnosti a jakým směrem se budou ubírat její nejbližší kroky?
Z garáže na výsluní světového trhu
Když 5. července 1994 tehdy třicetiletý Jeff Bezos zakládal ve své garáži internetové knihkupectví, asi jen stěží si dokázal představit, že by se Amazon o 30 let později rozrostl v gigant vládnoucí internetovému nakupování prostřednictvím tržní hodnoty 2 biliony dolarů. Obchodování s knihami si Bezos nezvolil náhodou – bylo poměrně snadné je vystavit na e-shop a ještě snadnější je balit a přepravovat. S postupem času přibylo na web také hodnocení zákazníků a uživatelské recenze, které se spolu s dalšími inovacemi staly standardem v elektronickém obchodování. Revoluční bylo pak také postupné rozšiřování portfolia od knih přes prakticky veškeré spotřební zboží i služby, či zavedení systému předplatného Amazon Prime rozšiřujícího uživatelskou podporu a zázemí.
Amazon již není jen internetovým obchodem
Přesto by se Amazon nejspíš nestal tak velkou společností, pokud by spoléhal pouze na nabídku maloobchodních služeb. Firma tak postupně rozšířila i svou divizi zábavy, a streamovací služba Prime (propojená s výše uvedeným věrnostním programem) má dnes po Netflixu druhý nejvyšší počet předplatitelů na světě. Divize Amazon Web Services (AWS) původně vytvořená pro podporu maloobchodního podnikání dnes zaznamenává celosvětový úspěch v oblasti poskytování služeb cloudové výpočetní infrastruktury, a podle odhadů obsluhuje okolo 40 % celého internetového provozu.
30 years ago today, Jeff Bezos founded Amazon.
His business is now worth >$2 trillion dollars.
Here are 8 viral clips from his journey: pic.twitter.com/BcWj7ZWjR1
— Jesse Pujji (@jspujji) July 5, 2024
Technologie na prvním místě
Řada maloobchodních internetových prodejců se snaží této celosvětové firmě zpravidla neúspěšně konkurovat, možná by však udělali lépe, kdyby v cestě Amazonu z Bezosovy garáže na vrchol hledali spíše inspiraci než rivala na trhu. Americký e-shopový gigant se mezitím postupně přeorientovává ze sféry obchodování do technologického segmentu. Řada dceřiných společností Amazonu se věnuje nejrůznějším inovacím, například v oblasti autonomního řízení či kosmických komunikačních systémů. Diverzifikaci svého zaměření se pak chce společnost věnovat i v budoucnu.
Nový generální ředitel chce udržet stávající tempo růstu
Jeffa Bezose ve funkci generálního ředitele nahradil Andy Jassy, který do křesla usedl před dvěma lety. Nový šéf Amazonu se chce i nadále soustředit na zvyšování ziskovosti prostřednictvím zvyšování marží a provozní efektivity. Do popředí zájmu se pak pochopitelně dostane i boj s konkurencí v podobě čínských obchodů Temu či Shein.
Z pohledu technologií se nejspíš firma zaměří na vývoj vlastní AI, kterou by snad postupně mohla integrovat do domácího asistenta Amazon Alexa. V horizontu několika let nejspíš pozici společnosti na trhu hned tak něco neohrozí, snad s výjimkou antimonopolních úřadů, které si na Amazon dlouhodobě brousí zuby. Firma si je však moc dobře vědoma důležitosti technologického pokroku, a na této vlně se tak možné povede za úspěchem ještě dalších minimálně 30 let.