Čínská společnost Zeekr představila tento týden novou modelovou řadu svých elektrických vozů. Spíše než samotné automobily však firma zaujala konceptem druhé generace akumulátoru Golden Battery, která má být nejrychleji se dobíjející autobaterií na trhu.
K představení novinek z dílny automobilky Zeekr došlo během tiskové konference Evolution New Generation, která se konala 13. srpna večer. Hvězdou večera pak byl model 007, jehož čtyři verze byly v průběhu akce oficiálně uvedeny na trh.
Výkonný sedan je k dostání ve dvou různých provedeních lišících se typem baterie. Zákazníci si tak mohou vybrat mezi vysokokapacitním 100kWh akumulátorem CATL Qulin, případně pak sáhnout po odlehčenější variantě vybavené druhou generací Golden Battery s kapacitou 75 kWh. V prvním případě tak Zeekr vsadil spíše na vyšší dojezdovou vzdálenost. Mnohem zajímavější je však druhý zmiňovaný model osazený lithium-železo-fosfátovou baterií vlastní výroby. Hlavní změnou oproti první generaci Golden Battery je pak posun v rychlosti nabíjení z původních 4,5 C na 5,5 C (hodnota používaná pro určení rychlosti dobíjení akumulátoru). V praxi to znamená, že ji lze nabít z 10 na 80 % za pouhých 10,5 minuty, což je oproti původním 15 minutám výrazný posun vpřed.
Zeekr dokázal ve výkonu nabíjení překonat Teslu
Zástupci společnosti Zeekr během eventu Evolution New Generation uvedli, že akumulátor se nyní nabíjí rychleji než ternární lithiová baterie s vysokou energetickou hustotou, a stávající verze Golden Battery je tak se nejrychleji nabíjející sériově vyráběnou baterií na světě. Z toho pak logicky vyplývá, že model Zeekr 007 by se měl stát novým elektromobilovým králem v rychlosti nabíjení. Překonal by tak slavný Model 3 automobilky Tesla, který v této oblasti na světovém trhu dlouhodobě dominoval. Přestože přímé srovnání výkonu obou akumulátorů zatím provedeno nebylo – americký výrobce elektromobilů se k oznámení zatím nevyjádřil – je již nyní technologie Golden Battery v mnoha ohledech revoluční.
Podle vyjádření společnosti Zeekr prošla nová generace baterií náročnými bezpečnostními testy. První verzi Golden Battery přitom nechal výrobce rozžhavit až na 1000 °C a následně ji umístil zpět do elektromobilu. Z toho nejspíš vyplývá, že podobných extrémních zátěžových testů skutečně dočkala i současná generace.
To je Baterie 💪 ať se to někomu líbí a nebo ne Čína je Generaci vepředu a žádnej světovej kontinent jí nesahá ani na paty 😜 a já ji fandím
Kolik nabití vydrží, kolik stojí výměna (oprava) baterie a jak je to s ekologickou likvidací ?