Všichni to nejspíš moc dobře známe. Namotat se do placeného programu nejrůznějších služeb je až dětsky snadné, opustit jej naopak mnohdy zcela nemožné. Zákonodárcům v USA již došla s poskytovateli těchto služeb trpělivost, a chystají tak návrh pravidla „click to cancel“, které by mělo odhlášení z předplacených programů usnadnit.
Ve spojených státech by mělo být v nadcházejících týdnech zavedeno nové pravidlo, které by mělo donutit společnosti usnadnit zákazníkům zrušení nechtěného členství v placených prémiových programech. Vyplývá to z oznámení Federální obchodní komise (FTC), v němž bylo uvedeno i konečné znění tohoto návrhu nařízení označovaného jako „click to cancel“: Cílem FTC je, aby spotřebitelé mohli předplatné zrušit stejně snadno, jako když k němu přihlásili. Obchodní taktiky řady firem nejen v USA totiž tento proces záměrně komplikují.
1. Too often, businesses make people jump through endless hoops just to cancel a subscription.
Today @FTC finalized a rule requiring that businesses make it as easy to cancel a subscription as it is to sign up for one. https://t.co/kAQM7OChHe
— Lina Khan (@linakhanFTC) October 16, 2024
Pravidlo „click-to-cancel“ zakáže maloobchodníkům a podnikům uvádět spotřebitele v omyl ohledně předplatného. Po společnostech se bude tedy vyžadovat, aby před účtováním poplatků za členství, automatické obnovování a programy spojené s bezplatným obdobím tzv. free trials získaly souhlas lidí. FTC se dle výše zmíněného dokumentu hodlá zaměřit především na takové poskytovatele placených služeb, kteří během registrace do svých programů uvádějí nepravdivé informace či některé důležité detaily v podmínkách zamlčují. Zároveň chce předejít frustraci spotřebitelů z pohledu na vyúčtování služeb, v nichž se mnohdy objevují položky, u nichž ani netuší, že s jejich placením souhlasili.
Obchodníci mají půl roku na to, aby se na změny připravili. Dorazí mezitím pravidlo i do Evropy?
Některé státy USA již v reakci na dřívější stanoviska FTC aktivně pracují na změnách zákonů týkajících se ochrany spotřebitele v této oblasti. Například v Kalifornii bude od července příštího roku vyžadován výslovný souhlas uživatele s automatickým obnovováním předplatného.
Oznámení je posledním významném předpisem FTC před prezidentskými volbami v USA, které proběhnou 5. listopadu. Většina ustanovení zmíněných v dokumentu vstoupí v platnost 180 dní po zveřejnění předpisu ve federálním registru. Podnikatelé tak budou mít přibližně šest měsíců na to, aby pravidlo přezkoumali a zajistili jeho dodržování, než vstoupí v plnou platnost. Je také možné, že jej v mezičase implementuje například i Evropská unie, a tak bychom se podobné zákonné ochrany před nechtěným obnovováním předplatných mohli dočkat i v ČR.