Služba Alexa.com hodnotila oblíbenost webových stránek, odhadovala jejich návštěvnost a nabízela užitečné nástroje pro analýzu konkurence. Tvůrci webových stránek a obsahu díky ní mohli vytvářet kvalitnější obsah. K 1. květnu 2022 definitivně skončí.
Majitelé internetových stránek, kteří se chtěli dozvědět o konkurenci, klíčových slovech a obsahu, měli před lety jeden z nejlepších zdrojů informací právě v Alexa.com. Dříve oblíbená internetová služba však již nezapadá do dalších vizí a plánů Amazonu. Konkurence ji navíc v posledních letech předběhla.
Amazon Alexa je jméno oblíbené hlasové asistentky. Internetový gigant tak ukončením služby zjednoduší uživatelům orientaci ve vlastním portfoliu služeb.
Alexa Rank ukazoval, jak si stránky stojí proti konkurenci
Alexa.com hodnotila stránky na základě analýzy části internetového provozu. Ke sběru dat sloužil doplněk do prohlížečů Internet Explorer, Firefox i Google Chrome. Měl podobu tzv. Alexa Toolbaru, který dokázal blokovat vyskakovací reklamy, ukazoval informace o navštívených stránkách a nabízel propojení se službami Amazonu.
„Před 25 lety jsme založili společnost Alexa Internet. Po dvou dekádách, kdy jsme vám pomáhali najít, oslovit a získat vaše digitální publikum, jsme učinili obtížné rozhodnutí, a to ukončit službu k 1. květnu 2022,“ zní vyjádření na oficiálních stránkách. „Děkujeme vám, že jsme se stali vaším zdrojem pro analýzu obsahu, analýzu konkurence, analýzu klíčových slov a mnoho dalšího.“
V roce 2005 měl toolbar 10 milionů stažení a služba se těšila velké popularitě. Své o tom věděli majitelé webových stránek a odborníci na SEO. Pro ty byla služba po dlouhá léta cenným zdrojem dat a informací. To se rychle změnilo s příchodem přesnější konkurence. Alexa.com si totiž nevedla nejlépe např. v měření méně navštěvovaných stránek.
Alternativ je spousta, některé z ČR
Mezi nejoblíbenější nástroje, které Alexa.com spolehlivě nahrazují, patří např. Ahrefs.com a Similarweb.com. Obě služby jsou populární díky velmi přesným datům, která svým uživatelům poskytují. Alternativy (alespoň částečné) najdeme i v našich končinách. Populární jsou např. české služby MarketingMiner.com či Collabim.com.