Ke Spotify a „prodejci e-booků a audioknih“ se nyní přidaly další dvě firmy se stížnostmi na to, jak Apple provozuje svůj obchod s aplikacemi.
Jde o firmy Epic Games – tvůrci enormně populární videohry Fortnite – a Match Group, firmu, která stojí za aplikacemi na randění typu Tinder nebo Hinge.
Stížnosti míří především na velmi vysoké marže, které si Apple bere za transakce provedené v aplikacích třetích stran – jde o plných 30 % částky. Apple je svou finanční politikou slavný, snaží se mít co nejvyšší marže na co možná největším počtu produktů a služeb.
Apple pod palbou
Evropská unie včera otevřela dvě antimonopolní šetření s nakousnutým jablkem, které se týkají Apple Storu a Apple Pay; u obou už EU v předběžném průzkumu nalezla potenciální nedostatky, jež bude muset americký obr vyřešit.
Spotify tvrdí, že Apple svým chováním, konkrétně tím, že si bere 30 % částky z každého finanční transakce ve Storu nebo v aplikacích, omezuje inovace a snižuje uživatelovu možnost výběru; podle Spotify je navíc tato praxe monopolní, protože tím dává výhodu vlastní službě Apple Music. Uživatelé Spotify mají na iPhonech vyšší ceny, pokud chtějí platit prémiové služby skrze Apple Store.
Pokud si předplatné pořídí skrze web nebo jiným způsobem, pak je cena standardní.
Apple je rozhodnutím Evropské unie o zahájení antimonopolního řízení „zklamán“. Firma tvrdí, že chce udržovat férové obchodní prostředí pro všechny.
Většina aplikací musí Applu výše zmíněných 30 % odvádět z každé transakce, ale jsou výjimky. Uber, Bolt a další taxislužby platit nemusí, stejně jako hotelová služba Airbnb. Některé streamovací platformy jako Amazon Prime Video mají konkrétní, předem vybrané výhody, kdy nemusí 30 % z některých specifických transakcí odvádět.
Epic Games, Match, Spotify, Rakuten a další už jsou slušná skupina firem. Google se pod antimonopolním šetřením Evropské unie objevil hned několikrát, a dostal velmi vysoké pokuty v řádu miliard euro. Zda něco podobného čeká i Apple teprve uvidíme.
Zdroj: Verge