Bankovní identitu již používá přes 5 milionů českých občanů. To představuje tři čtvrtiny lidí v produktivním věku. Služba, která funguje teprve od ledna 2021, tak za necelé čtyři roky existence zažívá nebývalý boom.
Růst je skutečně překvapivý. Zatímco v červnu 2023 měla bankovní identita tři miliony uživatelů, čtyřmilionová hranice padla už v lednu letošního roku. Nyní už je to o další milion více.
Datové schránky jsou jasným vítězem
Nejpopulárnější službou, kam se Češi přihlašují přes bankovní identitu, zůstávají datové schránky. „Lidé oceňují, že si nemusí pamatovat přihlašovací údaje a mají přístup ke všem svým schránkám,“ vysvětluje Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita.

Česko má v digitaliazci stále velké mezery. Postupěn se ale situace zlepšuje. Foto: Freepik
Na druhém místě se umístila služba Jenda, klientská zóna Ministerstva práce a sociálních věcí. Ta podle Růžičky „doslova roste před očima“, protože nové služby přibývají systematicky a srozumitelně.
Třetí pozici obsadil ePortál České správy sociálního zabezpečení. Mezi další oblíbené státní služby patří DiPSy pro přihlášky na střední školy, Portál občana či Portál dopravy.
Zdravotní pojišťovny vedou u firem
V nestátní sféře dominují zdravotní pojišťovny. Na prvním místě se umístila Všeobecná zdravotní pojišťovna, následovaná Kooperativou a Zdravotní pojišťovnou ministerstva vnitra.
Zajímavé je, že další pozice obsadily opět pojišťovny – UNIQA a Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví. Teprve poté následují banky, sázkové kanceláře a e-shopy.
Jednoduchost funguje
Úspěch bankovní identity ukazuje, že Česko při správném uchopení dokáže digitalizovat i státní služby. Klíčem k úspěchu jednoduchost, kdy si občané nemusejí pamatovat desítky různých hesel a uživatelských jmen.

Foto: Se souhlasem Bank ID
Růžička to komentuje optimisticky: „Služby, které lidem usnadňují život, si velmi rychle získávají uživatele. Online přihlášky na střední školy už dnes rodiče berou jako samozřejmost.“
Bankovní identita má podle tvůrců potenciál získat až 6,5 milionů klientů bank s elektronickým bankovnictvím. Pětimilionová hranice tak rozhodně není strop.
Zdroj: TZ Bankovní identita