Zatímco američtí astronauti Butch Wilmore a Sunni Williamsová zůstali na devět měsíců uvězněni na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS), výrobce komerčních letadel a vojenské techniky se kvůli technickým problémům u svého modulu Starliner dostal do takových problémů, že zvažuje prodej svého vesmírného podnikání.
Značně podfinancovaný americký Úřad pro letectví a vesmír (NASA) nechce být plně odkázán na kontroverzního miliardáře Elona Muska, který se navíc stal ministrem pro zefektivnění vlády a odstranění byrokracie, a jeho start-up SpaceX. Spolupracuje proto ještě s Boeingem, ten se však v posledních letech potýká s problémy. A své ambice ve vesmíru by mohl definitivně opustit.
![Obrázek: Boeing mířil příliš vysoko: Neúspěch Starlineru přišel krvácejícího giganta draho, projekt pravděpodobně ukončí Obrázek: Boeing mířil příliš vysoko: Neúspěch Starlineru přišel krvácejícího giganta draho, projekt pravděpodobně ukončí](https://1501573522.rsc.cdn77.org/wp-content/uploads/2024/03/starliner-hero-0920-1280x720-1-1024x576.jpeg)
V případě úspěchu letu by spolešnost Boeing mohla být přímým konkurentem například Muskově SpaceX. Foto: Se souhlasem Boeing
Zrovna v době své největší zranitelnosti dostal ránu jeho vesmírný program, když postihly Starliner loni v červenci problémy s navigačními tryskami. NASA zahájila pečlivé vyšetřování problému, a nakonec rozhodla poslat modul zpět na Zemi bez posádky. Wilmore a Williamsová stále zůstávají na stanici. Situaci zachraňuje právě Musk. Domů se astronauti vrátí koncem března nebo začátkem dubna jeho kosmickou lodí Crew Dragon.
Boeing přišla tato chyba pěkně draho. Informoval o tom server Futurism. Jenom loni si nešťastný modul podle Komise pro cenné papíry vyžádal 523 milionů dolarů. Boeing na projektu od jeho začátku prodělal něco málo přes dvě miliardy dolarů. V roce 2024 přitom vykázal celkovou finanční ztrátu 11,83 miliardy dolarů, což je téměř pětinásobek předloňské ztráty 2,24 milionu dolarů.
Server BusinessLive označil tyto výsledky za nejhorší od roku 2020, kdy zasála letecký průmysl a cestovní ruch pandemie.
Boeing nevidí své ambice ve vesmíru nadějně
Do čela firmy se postavil loni v srpnu nový generální ředitel Kelly Ortberg, jehož cílem je stabilizovat její finanční situaci a podnikání. Boeing čelí finančním problémům kvůli technickým závadám u komerčních letadel a nedostatečným bezpečnostním kontrolám při výrobě. Jeho pověst poškodily zejména dvě smrtelné nehody letadel 737 Max v letech 2018 a 2019.
Boeing loni v červenci přistoupil na mimosoudní uznání viny a souhlasil, že zaplatí 243,6 milionu dolarů. Současně se zavázal k investicím do programů bezpečnosti a kontroly kvality. I to ovšem zvedne jeho náklady.
![Obrázek: Boeing mířil příliš vysoko: Neúspěch Starlineru přišel krvácejícího giganta draho, projekt pravděpodobně ukončí Obrázek: Boeing mířil příliš vysoko: Neúspěch Starlineru přišel krvácejícího giganta draho, projekt pravděpodobně ukončí](https://1501573522.rsc.cdn77.org/wp-content/uploads/2024/09/Starliner-se-uspesne-vratil-na-Zemi-pristal-v-Novem-Mexiku-1024x576.jpg)
Starliner se úspěšně vrátil na Zemi, přistál v Novém Mexiku. Zdroj: Se svolením NASA
Aby toho nebylo málo, od září do listopadu paralyzovala výrobu Boeingu téměř dvouměsíční stávka v USA za vyšší mzdy a novou kolektivní smlouvu. To narušilo výrobu komerčních letadel, hlavně pak skutečně ziskových 737 Max. Stávka podle odhadů přišla Boeing na miliardu dolarů za měsíc.
Po katastrofálním selhání Starlineru představitelé Boeingu naznačili, že další misi modulu neočekávají a spíše se přikláněli k definitivnímu zrušení programu. V srpnu se dokonce objevily zvěsti, že společnost zvažuje prodat celý vesmírný byznys. Zda tyto „časné“ rozhovory vyvrcholí nějakým rozhodnutím, ukáže až čas.
Zdroje: Futurism, BusinessLive