Po softwarové aktualizaci a vyřešení problémů povolil americký úřad pro civilní letectví návrat kontroverzních strojů do vzduchu.
Ne, že by byl momentálně letový provoz nějak velký.
Evropští regulátoři povolili návrat Boeingů 737 Max do vzduchu již před měsícem, ale v rámci EU musí letadla dostat dodatečné softwarové bezpečnostní prvky, na které si zřejmě letadla ještě chvíli počkají.
Než bude moct letadlo amerického obra opět přepravovat pasažéry, potrvá to měsíce, v Evropě potenciálně i roky. Aktualizace, školení a různé testy zaberou měsíce, a to pokud aerolinky s testy a plánem obnovy letadel do provozu začnou ihned – což v současné situaci není překvapením. Ani americké Southwest Airlines, největší světová nízkonákladovka a největší zákazník nových Boeingů, neplánuje jejich návrat do provozu do roku 2021.
Pandemie Covidu významně omezila letecký provoz, a tedy i počet letadel, které aerolinky potřebují. Některých by se spíše naopak potřebovaly zbavit, neboť jejich údržba je nesmírně nákladná.
Nový software Boeingu spoléhá na dva snímače a pilotům dává větší pravomoci – více možností vzít ovládání do vlastních rukou.
Pokud Boeing svá letadla 737 Max opravil, pak jde sice o dobrou zprávu, nicméně pokaženou reputaci z dvou spadlých letadel se stovkami obětí už firmě nikdo neodpáře. Šlo o tvrdou ránu pro největšího konkurenta evropského Airbusu a vzpamatovávat se z ní, v oblasti civilního letectví, bude ještě roky.
Boeing je jinak aktivní i v rámci průzkumu vesmíru a ve vojenském sektoru.
Zdroj: Engadget, fotografie: Sky News