Neustále slýcháme o úspěšných startupech ze světa, ale málo prostoru je věnováno české scéně. Kam chodí české firmy na zkušenou a jaké nadějné startupy zde vznikají?
Pravděpodobně jste již zaslechli, že se sem tam mladá česká firma vydá do zahraničí načerpat zkušenosti. Není to však jediná možnost, jak získat mentoring od odborníků a úspěšných podnikatelů. České startupy nemusí pro zkušenosti chodit daleko. Lokální akcelerační programy mnohdy nabídnou vznikajícím firmám podmínky a školení na mezinárodní úrovni.
Na konci června letošního roku skončilo další kolo prestižního akceleračního programu Tieto Nerds, který pomáhá nadějným projektům získat užitečné rady a podmínky pro efektivní rozvoj jejich podnikání. Akcelerátor vznikl pod taktovkou švédské IT společnosti Tieto, která zaměstnává tisíce programátorů v Ostravě a tamní pobočkou coworkingového centra Impact Hub. Právě záštita velkých firem je důležitým prvkem pro přísun mentorů z praxe.
České startupy chtějí změnit trh s reklamou a chránit uživatele na internetu
Do akcelerátoru byla z 18 přihlášených vybrána čtveřice startupů z technologické oblasti. A mix to byl opravdu zajímavý. Patrně nejskloňovanějším jménem v programu byl startup Neuron Soundware, jenž sází na umělou inteligenci při rozpoznávání poruch strojů jen na základě zvuku. Než aby musel technik motor rozebrat, stačí nahrát zvuk a nechat naučený stroj rozpoznat, o jaký druh problému se jedná. Není divu že startup získal během programu investici 16 milionů Kč od J&T Ventures a Forbes jej zařadil mezi 10 startupů roku.
Z jiného soudku je ostravský PayJack, který by chtěl změnit svět reklamy. Jak potvrzuje sám autor služby, „Ideální reklama je zábavná, vzbudí vaši zvědavost a leckdy se ani jako reklama nemusí tvářit, spíše buduje vztah ke značce. Věříme, ze animace a interakce jsou k tomu klíčem. Má vize je například taková, že před volbami bude v ulicích o 10 % méně plakátů a namísto toho si budete moct pročíst interaktivní program politických stran během jízdy MHD. A za to obdržíte jízdenku na MHD zdarma.“
Češi analyzují datové sklady a zabezpečují bankovní systémy
Startup SQLdep cílí na velké firmy, které mají rozsáhlé datové sklady. Mapování datového toku je pro analytiky náročnou disciplínou, která se české službě povedla automatizovat. S blížícím se nástupem GDPR v příštím roce je nástroj efektivním řešením, jak se vyhnout hrozbě vysokých pokut ze strany EU.
S umělou inteligencí operuje i ThreatMark, který posouvá zabezpečení bank na novou úroveň. Ačkoliv si to málokdo z nás uvědomuje, identifikovatelní jsme i díky vzorcům svého chování. Právě ty se učí umělá inteligence ThreatMarku, která analyzuje data jako pohyby myší, stisky kláves, parametr připojení a porovnává si vaše chování s návštěvami z minulosti. Pokud se tak s vaším účtem bude dít něco nekalého, je český startup schopen rozeznat, že jde o útočníka i v případě, že by věděl vaše heslo do bankovnictví.
- Neuron Soundware a SQLdelp – české startupy, které hledají úspěch i za hranicemi
- ThreatMark a PayJack – bezpečnost budoucnosti a reklama trochu jinak
Další Nerdy chce Tieto začít hledat brzy
Týmy zakladatelů si prošly intenzivní sérií přednášek a školení od odborníků z praxe. Mezi zvanými profesionály z praxe nechyběl odborník na human centered design, Jan Slavíček, odborníci z Idea Sense přinesli inspirující přednášku o analýze potřeb cílové skupiny a David Brada z Cream & Dream promluvil o nezbytnosti storytellingu.
Vedle zmíněných odborníků promluvili i profesionálové z Impact Hubu a Tieto a postupně pokryli všechny důležité oblasti od marketingu a PR přes obchod. Skandinávská společnost Tieto navíc startupy propojila s firmami ve Finsku, Norsku či Švédsku, tedy na trhy, na které se běžně není snadné dostat. Další termín programu je již připravován a zájemci se o spuštění programu včas dozví na oficiálních stránkách projektu.