I pro mladší ročníky přináší pandemie a přidružené karantény a lockdowny značná omezení – a hlavně proměnu toho, jak žijí.
Omezené nebo zavřené vysokoškolské koleje, digitální výuka na základních a středních školách a nejistota toho, jak to vůbec s českým školstvím bude vypadat. Je to výzva pro učitele a přednášející, pro studenty a žáky i pro rodiče.
Základní školy jsou problémem největším. Na jednu stranu je výuka v prvním a druhém roce školy pro dítě klíčová a celá online dělat nejde, na druhou stranu jsou školy místem, kde se Covid šíří rychle a aktivně. Zavřít nebo otevřít? Dilema, na nějž má každý z nás jinou odpověď, ale která je neméně relevantní a správná. Momentálně jsou – k úlevě řady rodičů – první a druhé třídy otevřené.
Vzdělávání jinak
Středoškoláci z praktičtěji zaměřených oborů jako jsou průmyslovky to mají rovněž velmi obtížné; méně už pak různé obchodní školy, lycea či gymnázia, kde by studenti obecně měli studium zvládat digitálně – pokud to zvládnou u učitelé, což není zdaleka jisté, a pokud mají všichni podmínky ke studiu online a z domova, a to rovněž není zrovna jednoznačné.
Vysoké školy jsou pro studenty nejen místem ke studiu samotnému, ale také ke specifickému studentskému životu. V Praze, v Brně i jinde žijí studenti dosti specifickým životem, který se teď ovšem postavil úplně na hlavu. Někteří vysokoškoláci neměli jinou možnost než jet bydlet zpátky domů k rodičům, což je místy nepříjemné pro obě strany. S psaním bakalářky po kavárnách je také konec a moc možností není ani s trávením volného času.
Ač školy doufají v co nejrychlejší návrat „normálu“, uvědomují si, že to může určitou dobu trvat a že ani návrat jakéhosi běžného režimu nebude nutně vypadat stejně, jako byl ten původní.
Digitální výuka na vysoké škole je v podstatě snesitelná, ač některé fakulty či oboru byly na tuto eventualitu žalostně nepřipraveny a přednášející u digitálních technologií občasně tápají – stejně jako v oblasti softwaru, který studentům dávají k dispozici.
Snaží se, to je vidět. Tradičně jednou z nejpokrokovějších škol v této oblasti je ČVUT, které se nehodlá vzdát svého dne otevřených dveří. Uskuteční ho online skrze prohlížeč a zájemci o studium si budou moci prostory prohlédnout z pohodlí počítače, zeptat se, na co je zajímá a dozví se i o otevíraných oborech.
Online bude prozatím jen listopadový termín pro zájemce o bakalářské studium, jak to bude s lednovým pro případné budoucí magistry je zatím nejasné.
Zdá se pravděpodobným, že tradiční formy studia budou doplňovat různé formy e-learningu, obzvláště z hlediska jazykového – aplikace jako Duolingo mohou náhle nabrat na důležitosti.