Klientům doručovací služby Uber Eats v Japonsku bude brzy v ulicích Tokia rozvážet jídlo autonomní robot poháněný umělou inteligencí. Stane se země vycházejícího slunce první zemí s plně automatizovanou logistikou?
Společnost Uber, působící na světovém trhu v rámci osobní přepravy, ale také doručovacích služeb, v úterý oznámila partnerství s robotickou firmou Cartken a japonským technologickým a průmyslovým gigantem Mitsubishi Electric. Cílem spolupráce je vypustit do ulic Tokia autonomní roboty, kteří budou rozvážet objednávky jídla zprostředkované službou Uber Eats v některých částech města.
Japonsko má velký potenciál roboty využít naplno
Podobnou službu jíž Uber provozuje ve vybraných městech v USA. V prosinci roku 2022 začali autonomní roboty rozvážet jídlo ve floridském Miami, v roce 2023 se přidalo i Fairfax ve Virginii. Japonsko však má největší potenciál k tomu se v této oblasti kontinuálně rozvíjet – mnohé restaurační řetězce v zemi totiž již několik let aktivně využívají služby robotické obsluhy. Země vycházejícího slunce se navíc nedávno probojovala až na pomyslnou bednu vítězů největších světových ekonomik, kdy ze třetí příčky sesadila dominující Německo. Bohužel se ale v poslední době zmítá v problémech s úbytkem pracovní síly, a to zejména kvůli stárnutí tamní populace. Je tak nasnadě hledat nové možností, které vyřeší problém se slábnoucí dopravní infrastrukturou.
Rozvážka pod dohledem AI
Do tokijských ulic by tak už od března letošního roku měli vyrazit roboti Cartken Model C, na jejichž provoz bude v rámci partnerství dohlížet společnost Mitsubishi Electric. Tyto modely využívají k navigaci v prostředí technologie umělé inteligence a počítačového vidění. Jsou speciálně navrženi pro pohyb po chodnících, takže se vyhýbají chodcům i překážkám, a zvládají respektovat i dopravní značení včetně semaforů. Pohybují se rychlostí 3,3 km/h, což zhruba odpovídá tempu průměrné chůze, a v jejich výbavě je i nákladní koš o objemu 27 litrů, který dokáže převážené potraviny udržet při odpovídající teplotě.
Podobní roboti by brzy mohli brázdit i české ulice. Problémem se však v minulosti ukázala zima a sníh, která robotům konkurenční společnosti Starship Technologies dokázala připravit řadu překážek.
Dojde postupem času k plné robotizaci Japonska?
Zavedení robotů do systému rozvozových služeb schvaluje i generální ředitel vývojové divize společnosti Mitsubishi Electric Šódži Tanaka. Podle něj je automatizace doručovacích služeb účinným opatřením proti logistické krizi, která se v budoucnu bude stále více prohlubovat. Technologický gigant tak zdůvodňuje smysl nově vznikající spolupráce s firmami Uber a Cartken. Lze očekávat, že tato iniciativa podpoří i další rozšiřování robotických systémů nejen v rámci Tokia, ale potažmo i v celém Japonsku. Jednou z možností je například rozšířit doručování balíčků v rámci velkých podniků. Podobné plány však budou muset nejspíš počkat až na to, jak dobře se osvědčí roboti z dílny společnosti Cartken v tokijských ulicích.