Na dovolené v jihozápadním cípu Německa nám dělal společníka hybridní vůz Lexus LBX. Ačkoliv je to auto spíše do města a ideálně tak pro dva pasažéry, osvědčil se i v jízdě po kopcích Černého lesa a problémy mu nedělaly ani bezlimitní německé dálnice. Tento kraj Německa je navíc plný zajímavostí nejen ze světa automobilů.
Ačkoliv začátkem května sezóna dovolených ještě ani pořádně nezačala, právě v takový moment si vybírám volno nejraději. Riziko davů na turisticky exponovaných místech je nižší a silnice a parkoviště jsou prázdnější. Počasí přitom už umí na začátku května potěšit i téměř letními teplotami, což tentokrát vyšlo alespoň během prvních tří dní, zbytek týdenní dovolené byl pak spíše zatažený a lehce deštivý, ale pořád na turistiku téměř bezproblémový.

Lexus LBX s výhledem na hrad Schloss Ortenberg. Foto: Redakce inSmart.cz
Jako destinaci jsem vybral německou oblast Bádensko-Württembersko, kopcovitější oblastí známou produkcí vína, lázeňskými městy, historickým centrem výroby kukačkových hodin, sušenou šunkou nebo třešňovo-čokoládovým dortem. A naše potřeby přesunů pak vyřešil vypůjčený Lexus LBX od českého zastoupení značky.
Hybridní model LBX je v nabídce Lexusu vlastně to nejmenší auto v nabídce značky, formálně spadá do kategorie městských crossoverů, tedy aktuálně hodně populární kategorie vozů. Vůz je osazený 1,5litrovým motorem s výkonem 67 kW, jemuž však pomáhá ještě elektromotor a celkově tedy vůz dosahuje výkonu 100 kW. Elektromotor se stará o rozjezdy, pomalejší rychlosti, případně o udržování stálé rychlosti, jinak se zapojuje benzínová jednotka. Nabíjení baterie si auto řeší samo během jízdy a regeneračním brzděním, hledáním nabíjecí stanice se tedy není třeba zabývat.
- Foto: Redakce inSmart.cz
Podle oficiálního ceníku se Lexus LBX prodává od 699 tisíc korun, což je cena se započteným akčním zvýhodněním. My jsme na test dostali vrcholovou specifikaci vozu, tedy čtyřkolku s příplatkovou výbavou, jejíž cena činí s akčním zvýhodněním 999 tisíc korun.
Pohodlný a vhodný pro klidnější jízdu
Ačkoliv se o Lexusu LBX často říká, že jde o auto spíše do města, už na prvním úseku cesty po českých a následně německých dálnicích z Prahy až do města Offenburg to vůz nedal příliš najevo. A to jak po stránce komfortu, tak jízdních vlastností. V autě jsme jeli dva, plus dva batohy, velká taška na boty a cestovní kufr. Překvapením však bylo, že tato zavazadla v podstatě vyplní kufr vozu, další větší zavazadlo by se sem už nevešlo. Stejně tak prostor před zadními sedadly byl spíše těsnější a celkově mi přišlo, že dva lidé a několik rozměrnějších zavazadel je vlastně takové optimální osazení vozu.
- Foto: Redakce inSmart.cz
Z prvků komfortu v kabině zmíním jednak pohodlné sedačky, bezdrátovou podporu Android Auto a CarPlay, bezdrátovou nabíječku, vyhřívání sedaček i volantu (v ten nejchladnější den přišlo vhod) a obstojnou sestavu reproduktorů, která společně s aktivním potlačením hluku z vnějšku odvedla dobrou práci. K dispozici je velký dotykový displej infotainmentu, ovládání klimatizace je ale částečně řešené i fyzickými tlačítky. Při řízení na dlouhé vzdálenosti pak přišel vhod adaptivní tempomat s nastavitelným odstupem od vozidla před vámi a bezpečným zpomalováním do ostřejších zatáček a také příplatkový head-up displej. Upřímně doufám, že head-up displej budeme vídat u čím dál více vozidel i v nižších výbavách, je to velice praktická a skvělá věc.
Na mne tedy čekala německá dálnice a možnost auto pořádně „prohnat“. Vzhledem k maximální rychlosti 170 kilometrů v hodině a faktu, že logicky začne i stoupat spotřeba paliva, však nakonec zvítězila pohodlná stotřicítka s adaptivním tempomatem. Pokud budete totiž Lexus LBX trápit častým akcelerováním ve vyšších rychlostech, automatická převodovka má sklony z 67 kW motoru ždímat maximum, což znamená i vytočení až na skoro 6 tisíc otáček. A to už je zvukově docela nepříjemná věc, i přes ono aktivní potlačení hluku. Naopak elektromotor třeba úseky s omezením na 80 km/h dovedl udržovat sám, a to se pak jelo hezky v tichosti.
- Foto: Redakce inSmart.cz
Spotřeba při jízdě na dálnici se pohybovala průměrně okolo 5,7 litru, v jízdě po městě padala často pod 5 litrů a na některých úsecích jsem zaznamenal i méně než 4 litry. Aplikace mi ukazovala dokonce celkovou průměrnou spotřebu (města i dálnice) 5,4 litru, ale aktivoval jsem ji až asi druhý den už v Německu. Vůz má docela malou 30litrovou nádrž na benzín, ale právě díky nízké spotřebě není problém ujet i 600 kilometrů, po dálnici pak okolo 500. I s německými cenami pohybující se okolo 43 korun za litr jsem pokaždé tankoval plnou nádrž jen za něco málo přes tisícovku. V Česku to tedy bude ještě o kus levnější.
Nízkoemisní zóny
Ačkoliv je Lexus LBX hybridní vozidlo, tedy s nízkou produkcí CO2, pořád se na něj vztahuje povinnost mít na celé řadě míst v Německu i Francii příslušnou plaketu značící emisní třídu. Její pořízení není příliš jednoduché, ve Francii vám ji kupříkladu posílají primárně poštou, v Německu jsou takové nálepky na vyžádání dostupné v autoservisech či u dealerů automobilů. Za vjezd do nízkoemisní zóny bez plakety vás může policie pokutovat, obvykle v řádu vyšších desítek eur. A to i přes to, že jedete v automobilu, který by měl vjezd s nálepkou běžně umožněn. Kde se taková zóna nachází by vás online mapy měly upozornit, my jsme se tak například museli vyhnout širší oblasti okolo Štrasburku nebo Stuttgartu (zde je však alespoň možný průjezd po dálnici).
Certifikační samolepky Crit’Air pro vjezd do nízkoemisní zóny Štrasburk. Foto: Se souhlasem visitstrasbourg.fr
Senzory a aplikace jako extra pomocník
Lexus LBX jsme měli k dispozici ve verzi výbavy Cool Advanced s náhonem všech čtyřech kol a s doplňkovou výbavou zahrnující panoramatické zobrazení vozu při parkování a také systém automatického parkování do vybraného místa. To se hodí hlavně méně šikovnějším při zajíždění do podélného místa, auto to totiž umí udělat za vás. Z bezpečnostních prvků dále vyzdvihnu i hlídání slepého úhlu a přední a zadní senzory, které umí auto i samy v případě potřeby zabrzdit, pokud jste nebezpečně blízko překážek.
- Foto: Redakce inSmart.cz
Parádně jsem si to všechno mohl vyzkoušet v ošemetný moment, kdy jsem k jedné zastávce po cestě jel úzkou horskou silnicí maximálně na jedno auto. Asi znáte ten pocit, když se modlíte, aby se proti vám něco zpoza zatáčky nevyřítilo v protisměru. A já měl zrovna ještě na takto úzké cestě štěstí na velký nákladní vůz v dlouhé zatáčce do písmene U. Stačilo ale zachovat chladnou hlavu a rychle vycouvat do potkávacího místa a pak ještě právě onou panoramatickou kamerou hlídat odstupy. I tak to bylo těsné, ale měl jsem pocit, že vlastní auto bez hlídání prostoru okolo bych asi opřel o velký kámen, co stál těsně za tímto místem. Lexus LBX dále v takové situaci těžil i z jeho menších rozměrů.
Jasným prvkem moderního auta je pak také propojená aplikace, zde konkrétně služba Lexus Link+. Zde si auto přidáte „do garáže“ a následně můžete sledovat celou řadu užitečných informací a statistik. Aplikace jednak ukazuje aktuální stav vozu: počet najetých kilometrů, dojezd a stav nádrže s benzínem. Také vám umí připomínat pravidelné servisní prohlídky. Rovněž zde najdete jednotlivé cesty, kde vám vždy ukáže dobu, trasu, průměrnou spotřebu paliva a také kdy a jak dlouho jste jeli pouze s pomocí elektromotoru. Dokonce vám i naznačuje, jak efektivní byla vaše jízda podle skóre od 1 do 100.
- Aplikace Lexus Link+
- Foto: Redakce inSmart.cz
Ačkoliv jsem jinak obvykle hodně pečlivý a auto po zaparkování vizuálně kontroluji, jednou se mi u jezera Titisee povedlo po hledání parkovacího automatu rovnou odejít z parkoviště, načež mi hned přišla do mobilu notifikace, že jsou stále odemčené dveře auta. To jsem ocenil. Jinak v aplikaci i standardně vidíte, zda máte od posledního zastavení a vypnutí vozu všechny dveře zavřené a zamčené.
Nabíječky ve skanzenu i na kopci u pramene Dunaje
Ačkoliv jsem jezdil klasickým hybridem, který neumožňuje nabíjet baterii pomocí kabelu na veřejné či domácí nabíječce (tak jak umí plug-in hybridy), povětšinou jsem měl pocit, že i s čistě elektrickým autem byla nabíječka prakticky všude k dispozici. Pominu-li fakt, že dvě veřejné nabíječky byly ve stejné ulici, jako místo ubytování, nabíjet se dalo jak na většině turistických míst (parkoviště u jezer, skanzeny). Dvě veřejné nabíječky dokonce byly k dispozici i na kopci s parkovištěm asi pro deset aut, kde je pramen řeky Breg, ze které se později stává Dunaj. V zimě je místo využíváno také pro trasy běžkařů. Na paměti je však třeba mít, že někdy mohou být všechna místa obsazena, třeba u hlavního skanzenu Černého lesa (Black Forest Open Air Museum) bylo o víkendu plno jak při příjezdu, tak při odjezdu.
- Foto: Redakce inSmart.cz
Odpočinek za volantem i mimo něj
Komfortní svezení Lexusem LBX, který se osvědčil jak na dlouhé cesty po dálnicích, tak ve spletitých cestách po kopcích či jízdách po městech, dobře doplňovalo celou řadu zajímavých míst, které jsem stihl navštívit. Místní se rádi chlubí například obřími kukačkovými hodinami (Schonach), nejvyšším vodopádem v Německu (Triberg) nebo třeba největší záchodovu mísou na světě (Hornberg).
V regionu se dále dá relativně pohodlně navštívit celá řada zajímavých měst, ať už lázeňský Baden-Baden, historické centrum Freiburgu a také i příhraniční města Štrasburk ve Francii a Basilej ve Švýcarsku. Dejte si pozor ovšem na výše zmíněné nízkoemisní zóny, kde riskujete pokutu za chybějící samolepku za čelním sklem. Do Štrasburku se třeba stačí podívat tak, že zaparkujete v německém Kehlu, který je těsně za hranicí města a do centra jet asi 20 minut tramvají od nádraží.
- Foto: Redakce inSmart.cz
A pokud si chcete od řízení odpočinout úplně, lze si pořídit jednodenní jízdenku platnou na celý region Bádenska-Württemberska. V ceně budou autobusy i regionální vlaky a cena je poměrně výhodná: 27 eur za první osobu a 9 eur za každou další ve skupině maximálně pěti lidí. A na jízdenku se regionálním vlakem dá dostat až do švýcarské Basileje, byť jen na první přeshraniční stanici.
Lexus LBX na nás po celkem dva tisíce kilometrů cesty do Německa a zpátky udělal dobrý dojem. Ano, auto je to kompaktnější a zavazadlový prostor se nedá označit jako obrovský, ale pro dva lidi je více než dostačující. Pohodlí a asistenční systémy ve stupni výbavy Cool Advanced bych pak označil vyloženě jako nadstandardní. Vůz se rozhodně hodí spíše do města, ale dálnice ani kopců se s ním rozhodně bát nemusíte, pokud se z něj tedy za každou cenu nebudete snažit vyždímat maximum, ale spíše si užívat klidnější jízdu. Odmění se vám pohodlím i celou řadou chytrých systémů, které učiní i dálkové cesty příjemnějšími.
Zdroj: Redakce inSmart.cz, vlastní