Elektrické letadlo je tiché a 100 km letu vyjde na pár stovek. Jak vypadá budoucnost letectví?

Beta Technologies Alia CX300 absolvovala 3. června 2025 první plně elektrický pasažérský let v USA ze East Hamptonu na letiště JFK. Trasa dlouhá 130 kilometrů trvala 45 minut a spotřeba elektřiny činila 8 dolarů, což odpovídá přibližně 180 korunám. Pro srovnání: stejná trasa helikoptérou by stála několik stovek dolarů za palivo.

Elektrické letectví překonává zásadní milníky rychleji, než se čekalo. Zatímco ještě před pěti lety se hovořilo o vzdálené budoucnosti, dnes máme certifikovaná letadla s konkrétními objednávkami od komerčních subjektů.

Jak jsou na tom s parametry současná elektrická letadla?

Beta Technologies Alia CX300 dosahuje maximálního demonstrovaného doletu 336 námořních mil (622 km). Letadlo pojme pilota plus čtyři až pět pasažérů nebo až 560 kilogramů nákladu. Cestovní rychlost činí 270 km/h.

Obrázek: Elektrické letadlo je tiché a 100 km letu vyjde na pár stovek. Jak vypadá budoucnost letectví?

Nabíječky Charge Cube je možné snadno instalovat na jakékoliv letiště. Foto: Se souhlasem Beta Technologies

Nabíjení baterie trvá méně než hodinu pomocí specializovaných „Charge Cube“ nabíječek od Beta Technologies. Společnost má k lednu 2025 otevřeno 46 nabíjecích stanic ve 22 státech USA, dalších 23 je ve výstavbě.

Konstrukčně se CX300 inspiruje Rybákem severním, migrujícím ptákem známým svou schopností překonávat dlouhé vzdálenosti. Rozpětí křídel činí 15 metrů, letadlo je poháněno jedním elektrickým motorem v zadní části.

Proč může být elektřina výhodná i pro letectví?

Rozdíl v provozních nákladech je dramatický. Když se podíváme na jiný projekt, experimentální let upravené Cessny Caravan 208B pro devět cestujících spotřeboval za 30 minut elektřinu v ceně šesti dolarů (cca 120 Kč). U konvenčního letounu by půlhodinový let přišel na 300 až 400 USD (cca 8 000 Kč).

Pro ultralehká letadla s benzínovým motorem činí náklady na palivo při ceně 45 Kč za litr celkem 540 Kč za letovou hodinu. Údržba stojí přibližně 150-250 Kč na letovou hodinu.

 

Obrázek: Elektrické letadlo je tiché a 100 km letu vyjde na pár stovek. Jak vypadá budoucnost letectví?

Foto: Se souhlasem Beta Technologies

Elektrické motory mají účinnost kolem 90 %, zatímco spalovací motory dosahují pouze 20-30 % (zbytek se přemění na teplo). Elektrické motory do letadel mají šest pohyblivých částí, pístové nebo spalovací motory jich mají stokrát více. To znamená výrazně nižší náklady na údržbu.

300 letadel ročně

Beta Technologies získala certifikaci FAA pro CX300 v listopadu 2024 a v červnu 2025 provedla první let s pasažéry v elektrickém letadle v USA. Firma má výrobní kapacitu až 300 letadel ročně ve své továrně v Burlingtonu.

Obrázek: Elektrické letadlo je tiché a 100 km letu vyjde na pár stovek. Jak vypadá budoucnost letectví?

Foto: Se souhlasem Beta Technologies

Republic Airways si objednala nejméně jeden exemplář Beta Technologies Alia CX300 pro výcvik pilotů a plánování tras. První letadlo by měla převzít ve čtvrtém čtvrtletí 2025. UrbanLink Air Mobility plánuje pronájem až 10 letadel CX300 s první dodávkou v roce 2027.

První objednávky už hlásí i další výrobci. Metro Aviation si objednala 20 letadel Alia, novozélandská záchranná služba objednala dva kusy Alia A250 eVTOL.

eVTOL: Vertikální vzlet pro městskou dopravu

Paralelně s konvenčními elektrickými letadly se vyvíjejí eVTOL stroje (elektrické vertikální vzlet a přistání). Americký prezident Donald Trump vydal exekutivní příkaz pověřující FAA zrychlit schvalovací procesy prostřednictvím eVTOL Integration Pilot Program.

Obrázek: Elektrické letadlo je tiché a 100 km letu vyjde na pár stovek. Jak vypadá budoucnost letectví?

Foto: Se souhlasem Beta Technologies

Archer Aviation plánuje zkrátit více než hodinové přesuny v městských aglomeracích na přibližně desetiminutové lety. Model Midnight pojme pilota a čtyři pasažéry, přičemž uletí 160 kilometrů rychlostí 240 km/h.

Společnost Electra hlásí více než 2 000 předběžných objednávek svých eSTOL letadel v celkové hodnotě přes 8 miliard dolarů. V roce 2026 plánuje představit devítimístný prototyp s certifikací do roku 2028.

Výzvou zůstávají baterie

Hlavní problém zůstává v energetické hustotě baterií. Jeden kilogram kerosinu nese 48krát více energie než baterie současné generace. I při třetinové účinnosti spalovacího motoru oproti elektrickému to znamená značnou překážku.

Obrázek: Elektrické letadlo je tiché a 100 km letu vyjde na pár stovek. Jak vypadá budoucnost letectví?

Foto: Se souhlasem Beta Technologies

Vývoj však pokračuje rychlým tempem. Cena baterií klesá tempem 10-15 % ročně a jejich energetická hustota se zlepšuje o cca 3-5 % každý rok. Nové technologie jako pevnolátkové baterie slibují další násobné zlepšení. Není tedy otázkou, zda někdy budeme mít letadla na elektřinu, ale spíše kdy.

Proudové motory jako precedent

Kritici elektrických letadel často namítají jejich omezený dolet. Podobné reakce by však mohly připomínat kritiky z roku 1939, kdy vzlétl Heinkel He 178 – první proudový letoun na světě. „Prťavé letadélko s místem pro jednoho, tah motoru nic moc, lecjaký dobový vrtulák byl rychlejší a paliva na sotva 10 minut letu,“ jak situaci popisuje odborník na letectví Jan Kozák.

Za pouhých deset let však vzlétl de Havilland Comet – první komerčně nasazený proudový dopravní letoun. Následovala rychlá evoluce: Tupolev Tu-104 (1955), Boeing 707 (1957), Boeing 727 (1962), až po Boeing 747 a nadzvukový Concorde (1969).

Za tři dekády se tak letectví dostalo od nepraktického jednomístného prototypu k nadzvukovému stroji schopnému překonat vzdálenost Paríž-New York za méně než čtyři hodiny.

Současná elektrická letadla mají skutečně omezené využití. Ale technologický vývoj baterií a elektromotorů postupuje exponenciálním tempem. Za 5, 10 nebo 15 let může být situace úplně jiná.

Přichází éra elektrických letadel

Beta Technologies cílí na certifikaci CX300 do konce roku 2025 a eVTOL verze Alia do roku 2026. United Airlines objednaly devatenáctimístné elektrické letouny od společnosti Heart Aerospace s plánovaným nasazením v roce 2026.

EasyJet společně s Wright Electric připravuje 180místný plně elektrický letoun s doletem 500 kilometrů pro nasazení do roku 2030 na trasách typu Paříž-Londýn.

Obrázek: Elektrické letadlo je tiché a 100 km letu vyjde na pár stovek. Jak vypadá budoucnost letectví?

Foto: Se souhlasem Beta Technologies

Německý Volocopter plánuje spustit komerční městské eVTOL služby do čtyř let. První zkušební lety s prototypem VoloCity 2X proběhnou v Singapuru koncem roku 2025.

Airbus, Air Liquide a Vinci Airports oznámily desetiletý plán výstavby vodíkové infrastruktury. Pilotní letiště Lyon-Saint Exupéry dostane distribuční body vodíku v roce 2023, do roku 2030 budou dodávat tekutý vodík letadlům.

Beta Technologies již dokonce vybudovala zmíněnou síť nabíjecích stanic pro elektrická letadla. Jejich 320kW Charge Cubes získaly certifikaci Underwriters Laboratory v dubnu 2024.

Obrázek: Elektrické letadlo je tiché a 100 km letu vyjde na pár stovek. Jak vypadá budoucnost letectví?

Foto: Se souhlasem Beta Technologies

Podle Eurocortu (PDF) tvořily v roce 2020 až třetinu evropských leteckých emisí lety na krátké vzdálenosti do 1500 kilometrů. Právě tento segment je také hlavním cílem elektrických letadel.

Zdroje: 1, 2, 3

Odebírat
Upozornit na
guest
2 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Elektrické letadlo je tiché a 100 km letu vyjde na pár stovek. Jak vypadá budoucnost letectví?
Obrázek: PRE má v Česku už 868 dobíjecích stanic. Spotřeba energie pro nabíjení elektromobilů meziročně vzrostla o více než 50 %
PRE má v Česku už 868 dobíjecích stanic. Spotřeba energie pro nabíjení elektromobilů meziročně vzrostla o více než 50 %
Obrázek: Včelař z Mostecka používá chytré úly místo chemie. Automatizace zachránila jeho včelstva před úhynem
Včelař z Mostecka používá chytré úly místo chemie. Automatizace zachránila jeho včelstva před úhynem
Samsung a Tesla uzavřely spolupráci o vývoji nových čipů A16
Microsoft chce změnit způsob, jak používáte internet. Vyzkoušejte AI Copilot Mód v prohlížeči Edge
AI videa už zjevně nevadí. YouTube přidává nástroje pro generování videí z fotek
Obrázek: Safari s mobilem: Testovali jsme fotografování zvířat se Samsungem S25 Ultra v Zoo Dvůr Králové
Safari s mobilem: Testovali jsme fotografování zvířat se Samsungem S25 Ultra v Zoo Dvůr Králové
Jak si vybrat paměťovou kartu? Kapacita není všechno, vybírejte podle účelu