Dokumentarista Gary Hustwit přichází s revolučním projektem, který překonává veškeré dosavadní konvence filmové tvorby. Jeho nový dokumentární film se totiž mění před každým promítáním, díky čemuž se diváci nikdy nepodívají na identický snímek dvakrát.
Gary Hustwit je známý svou dokumentární filmovou tvorbou, ale jeho poslední projekt posouvá hranice toho, co si pod pojmem dokumentární film můžeme představit. Tradičně jsou filmy a dokumenty vytvářeny ve statickém formátu s pevně daným dějem a záběrů, které se nemění. Hustwit však přišel s myšlenkou, že by film mohl nabídnout nový pohled na věc při každém zhlédnutí.
Jeden film pokaždé jinak. Jak vše funguje?
Tajemstvím tohoto unikátního přístupu je podle rozhovoru zveřejněného na BBC.com pokročilý algoritmus, který přepisuje a mění scény filmu před každým promítáním. Algoritmus má přístup k rozsáhlé knihovně předem natočených klipů, rozhovorů a záběrů, které kombinuje a upravuje tak, aby výsledný film pokaždé vypadal jinak. Některé části, jako je úvod a závěr, jsou pevně dané, aby měl dokument alespoň nějaké společné prvky.
Dokument by neměl nikdy nikdo vidět ve stejné podobě. Důvodem je fakt, že záběrů mají tvůrci v tomto případě dostatek na 520 trilionů variant.
Zapojení reálných dat: Jednou z klíčových funkcí algoritmu je schopnost začlenit do příběhu aktuální data. Může se jednat o aktuální události, místní počasí nebo žhavá témata, díky čemuž je film vždy aktuální a kontextuálně přizpůsobený.
Personalizace: Film se může také přizpůsobit preferencím a zájmům diváků, včetně jejich předchozích interakcí, polohy nebo dalších dat. Diváci mohou navíc pomocí dálkového ovládání, chytrého telefonu nebo jiného zařízení upravovat své volby a ovlivňovat tak průběh děje.
Budoucnost filmového průmyslu? Filmy a seriály na míru vygenerované AI
Tradiční dokumenty se zaměřují na předání určitého sdělení, avšak Hustwitův přístup umožňuje vznik dynamického vyprávění, které se přizpůsobuje a mění podle aktuálních témat a problémů. Určitě takový formát nebude dávat smysl vždy, ale jako umělecký počin budící kontroverze funguje skvěle.
Díky neustálým změnám v příběhu se diváci mohou těšit na nový zážitek při každém zhlédnutí, což podle tvůrců zvyšuje jejich zájem a zapojení. Algoritmus podle tvůrců nevyužívá AI a nechce nahradit práci lidských filmařů. Pouze jinak spojuje už dříve vytvořené. Mnozí odborníci předpokládají, že budoucnost zábavního průmyslu bude silně ovlivněna právě generativní AI, která vytvoří na základě zadání uživatele personalizované seriály a filmy. Jak ukázala Sora od OpenAI, podobná budoucnost nemusí být vůbec daleko.
Budoucí možnosti
Koncept otevírá široké možnosti nejen pro filmový průmysl, ale i pro další oblasti jako je vzdělávání a zábava. Personalizované a interaktivní vyprávění příběhů může významně obohatit vzdělávací procesy a nabídnout nové formy zábavy.
Pokročilé algoritmy přinášejí nové možnosti prezentace médií a budoucnost pravděpodobně přinese ještě více takových inovací. Jak řekl sám Gary Hustwit divákům v kinosále na záběrech ukázaných v rozhovoru pro BBC: „Tahle verze filmu (Eno) byla jen pro vás a nikdy se nebude promítat nikde jinde ani kdykoli jindy.“
Zdroj: BBC