Automobilka Hyundai dnes v Nošovicích přistoupila k plánované jednodenní odstávce výroby. Důvodem je nižší než očekávaná poptávka po elektromobilech, potvrdil mluvčí závodu Petr Michník.
Zatímco v loňském roce tvořily elektromobily 13 % celkové produkce nošovického závodu, letos jejich podíl klesl na 10 %. Původní očekávání přitom hovořila až o 17% podílu. Tento trend koresponduje s celoevropským vývojem, kdy je navzdory zářijovému meziročnímu nárůstu registrací elektromobilů o 9,8 % celkový objem prodejů za rok 2024 stále o 5,8 % nižší než v předchozím roce.
Situace v HMMC však není kritická. „Výpadek v poptávce po elektromobilech kompenzuje zvýšený zájem o vozy se spalovacími motory. Celkový objem výroby je dokonce mírně nad plánem – vyrobili jsme přibližně o 3 tisíce vozů více, než jsme původně plánovali,“ uvedl Michník pro server zdopravy.cz.
Zaměstnanci, kteří dnes zůstali doma (nejde o všechny zaměstnance), obdrží dle kolektivní smlouvy náhradu ve výši 70 % průměrného výdělku. Další odstávka výroby se v současné době neplánuje.
Nejvíce se daří hybridům, celkové prodeje však zpomalují
Evropský automobilový trh prochází složitým obdobím. V září 2024 zaznamenal pokles registrací nových vozů o 6,1 %, přičemž významné propady hlásí Francie (-11,1 %), Itálie (-10,7 %) i Německo (-7 %). Pouze Španělsko vykázalo růst o 6,3 %. Za prvních devět měsíců roku 2024 zůstává trh relativně stabilní s mírným růstem 0,6 %.
Podíl elektromobilů na evropském trhu podle ACEA v září dosáhl 17,3 %, což představuje nárůst z loňských 14,8 %. Nicméně celkový tržní podíl z prodejů za rok 2024 poklesl na 13,1 % oproti loňským 14 %. Výrazný propad zaznamenaly plug-in hybridy, jejichž registrace v září klesly o 22,3 %. Naopak klasické hybridy posílily o 12,5 % a jejich tržní podíl dosáhl 32,8 %.
V září 2024 se prodej čistě spalovacích vozidel v Evropě propadl o 17,9 procenta, přičemž všechny čtyři klíčové trhy zaznamenaly dvouciferné poklesy – Francie o 31,9 procenta, Itálie o 23,3 procenta, Německo o 15,2 procenta a Španělsko o 10,7 procenta.