Firma Avikus, která spadá do koncernu Hyundai, se svou lodí Prism Courage úspěšně přeplula oceán.
Podle společnosti jde o „první zaoceánskou plavbu s autonomně řízenou lodí“.
Prism Courage vyplula z Mexického zálivu 1. května a s pomocí systému HiNAS 2.0, poháněného mimo jiné algoritmy umělé inteligence, doplula do jihokorejského přístavu s terminálem na zkapalněný zemní plyn (LNG) Boryeong. 20 tisíc kilometrů dlouhá cesta zabrala přibližně měsíc. Nyní míří zpět do Panamy, kam má dorazit kolem 26. června.
Menší spotřeba paliva, odstranění lidských chyby
Systém HiNAS 2.0 je podle tvrzení firmy schopen zaznamenat lokaci jiných lodí a vyhnout se jim, reagovat na změny počasí i aktuální výšku vln.
Nejen u automobilů slibují samořiditelné technologie přímo revoluci; u lodí mají autonomní systémy ulevit práci posádky i snížit spotřebu paliva. Do budoucna může být právě vyšší úspornost jedním z hlavních argumentů pro další vývoj technologie, neboť masivní přepravní tankery patří mezi významné zdroje škodlivých emisí. Dalším často zmiňovaným benefitem je odstranění možnosti lidské chyby.
Avikus plánuje systém HiNAS na konci roku prodávat. Zatím samozřejmě bude pouze pomáhat kapitánům, a ne je nahrazovat – jednak se musí vyřešit neexistující legislativa, která by robotické řízení lodí upravovala, a jednak není vůbec jasné, jak spolehlivá a bezpečná technologie momentálně je. HiNAS 2.0 je autonomní systém druhé úrovně, takže přímý dohled posádky je nutný v každém případě a bylo tomu tak i v tomto pokusu.
Autonomní systémy pro lodě vyvíjí větší množství firem, Hyundai ale jako první přišel s důkazem úspěchu. Ten má pár problémů: Umělá inteligence byla využita prozatím pouze cestu tam – zpět už bude loď normálně plně řídit posádka – a většina cesty byla po otevřeném, prázdném oceánu; AI se tak nemusela vypořádávat s obtížnějšími manévry.
Zdroj: PRNewswire