Poslední zprávy uvádějí, že ázerbájdžánské letadlo měla zasáhnout ruská raketa nad Grozným. Následně mu bylo zakázáno přistání v Rusku a piloti se museli pokusit o nemožné – přistát ve vzdáleném Aktau v Kazachstánu. Nechybělo málo a povedlo se jim to. I tak zachránili bezmála polovinu posádky. Jak probíhalo posledních 20 minut letu? Na to odpovídají nově zveřejněná data služby Flightradar24.
Žijeme v době, kdy máme k dispozici data ze satelitů, radarů a nespočtu mobilních telefonů v kapsách lidí po celém světě. Již první záběry pokusu o přistání letadla ukázaly, že piloti museli stroj Embraer 190 ovládat bez použití hydrauliky pouze motory. Řízení letadla je v takové situaci extrémně náročné, ale jak ukázala historie, s velkou dávkou štěstí lze s nepřízní osudu bojovat.
Švédská služba Flightradar24 je v našich končinách velmi populární. V mobilech či na počítači ji využívají uživatelé po celém světě i České republice. Flightradar24 v reálném čase zobrazuje polohu a další informace o letadlech. Pokud jste fanoušci do letectví, nebo jen občasní zvědavci ve stylu „kam asi letí támhleto letadlo“, můžeme ji vřele doporučit.
We have updated our post on #J28243 to include local pressure (1025 hPa) altitude corrections for the ADS-B data. ADS-B data is only reported in Standard pressure (1013.25 hPa). https://t.co/ECZ3sHa1Zg pic.twitter.com/aQhMC3j9lf
— Flightradar24 (@flightradar24) December 26, 2024
Posádka podala obdivuhodný výkon, shodují se experti
Tvůrci aplikace byli mezi prvními, kdo sdílel konkrétní data o průběhu letu J28243, který skončil tragédií i záchranou části cestujících. Po pravděpodobném zasažení střelou protiletadlové obrany země-vzduch a zákazu přistání na blízkých letištích v Rusku museli piloti letět přes Kaspické moře do vzdáleného Aktau. Zda bylo vyslání poškozeného stroje nad moře skutečně snahou o zametení stop zatím není jasné, ale co jasné je, že dvojice pilotů se s nestálou situací vyrovnala heroickým výkonem, který mnohým pasažérům zachránil život.
„Nikdo netvrdí, že k sestřelení došlo záměrně. Nicméně s ohledem na zjištěné skutečnosti Baku očekává, že ruská strana přizná sestřelení ázerbájdžánského letounu,“ uvedl zdroj agentury Reuters.
Posádka se podle dat služby Flightradar24 musela vypořádat nejen s nefungující hydraulikou a ztrátou řízení, ale také s rušením GPS signálu. To vysvětluje nekompletní data o průběhu letu, ale také fakt, proč první informace o pádu letadla Flightradar24 komentoval pouze tím, že nemůže nic potvrdit, protože jsou data ovlivněna rušením GPS a souřadnice nemusí být správné. Jak se bohužel nakonec ukázalo, data bohužel správná byla.