„Dobrý den, z kokpitu k vám mluví robotický pilot ALIAS,“ mohlo by každou chvíli zaznít v letadle. Americký robot zvládne pilotovat Boeing 737 od vzletu po přistání. Brzy si poradí s jakýmkoliv letadlem.
Existují autonomní automobily a drony, které ke svému letu nepotřebují piloty. Jsou zde však i stroje, jako např. legendární Boeing 737, které jsou již vyrobeny tak, aby je pilotovala lidská posádka. Nejnovější robot z produkce americké DARPA nejprve úspěšně pilotoval malý letoun Cessna a nyní si poradil i s Boeingem 737.
Robot ALIAS má být druhým pilotem, tzv. kopilotem, který dohlíží na bezproblémový průběh letu. Letoun však zvládne letoun řídit i sám. ALIAS, jehož si v akci můžete prohlédnout na videu níže, vypadá jako robotické rameno se soustavou senzorů a kamer. Ty sledují kontrolky a ukazatele letových hodnot v kabině. Rameno poté zvládá skrze stávající ovládací prvky letoun bezpečně řídit. Robot umí také reagovat na hlasové příkazy lidského pilota, nebo přijímat instrukce z tabletu.
- Nedávno jsme vám představili konkurenční projekt: Robot zvládne řídit letadlo od vzletu po přistání, stačí jej posadit na místo pilota
Na rozdíl od lidské posádky se nikdy neunaví a nechybuje. Testy proběhly v simulátoru Boeingu 737-800NG v Cambridge a výsledky jsou skvělé. Jak zmiňují tvůrci, jednat se bude minimálně zpočátku o kopilota, který bude dohlížet na lidskou posádku. Dnes bývají běžně v kokpitu dva piloti, takto budou muset aerolinky platit pouze jednoho. Podle tvůrců lze robota přizpůsobit novému letadlu během pouhých 30 dnů.
Nejdříve se robotických pilotů podle všeho dočká armáda, následovat bude soukromý sektor. Ideální nasazení vidí Darpa společně s vývojáři společnosti Aurora při dlouhých letech a speciálních misích.