Tradiční automobilky samozřejmě svá želízka v ohni mají, ale zda budou schopny efektivně konkurovat čínské mašinérii, dosud omezené na svou domovinu, je těžká otázka.
Startupy jako NIO nebo Xiaopeng (také nám to nic neříká) tento týden představily dostupná, příjemně vypadající elektrická SUV a představují jen špičku ledovce čínského trhu, který může už brzy udělat ve zbytku světa to, co už udělal se svými mobily: šokovat jej a vybudovat si silnou pozici.
V březnu 2019 Tesla (přes všechna očekávání stále nezkrachovalá) chce představit Model Y, svůj pátý automobil. Mělo být opět jít o SUV – v USA extrémně populární vozy – a sdílí technologie s Modelem X. Za konkurenci bude mít především elektrická SUV od Jaguáru, Audi, Mercedesu nebo Porsche – jenže ty jsou všechna podstatně dražší; jde o prémiová auta.
Stovky startupů, jediný cíl: elektromobily
Stav na čínském trhu je oproti tomu, jako vždy, unikátní. Startup NIO ukázal světu ES6: druhé plně elektrické SUV společnosti. Bude stát v přepočtu kolem 51 tisíc dolarů, a to ještě před dotacemi čínského státu, mnohdy velmi vysokými.
V základu, bez pokročilé výbavy, má vůz 70kWh baterii, která nabídne dojezd až 430 kilometrů; pokročilá verze nabídne dojezd 510 km díky 84kWh baterii. Duální elektrický motor, technologie ve stylu Tesly, příjemný interiér a množství pokročilých snímačů pro částečnou simulaci inteligentního vozu působí velmi dobře na vůz dané cenové kategorie.
Nejde o jediný startup podobného zaměření v Číně, jsou jich doslova stovky: elektrické vozy jsou očividně populárním a moderním trhem, který se místní podnikatelé (bezpochyby za podpory států) rozhodli dobýt. Xiaopeng rovněž tento týden vypustil na světlo světa své elektrické SUV, G3. Podporovaný obry Foxconn a Alibaba (to už je slušný životopis), první auto Xiaopengu vypadalo trochu jako Tesla. Ono vypadalo hodně jako Tesla. Zakladatelé firmy dokonce přiznali, že využili toho, že Elon Musk uvolnil část patentů Tesly jako open source.
G3 je však jiný příběh. Cenovka je na necelých 33 tisících dolarů, opět před dotacemi státu, což už je cena suverénně bezkonkurenční. Nabídne řadu inteligentních funkcí, obzvláště v chytré palubní desce. Dojezd by však měl být jen někde okolo 375 kilometrů.
Export pro úspěšné startupy v Číně se plánuje, mají se dostat i na trh USA a předtím pravděpodobně navštíví ten Evropský – i když zde mohou mít těžší pořízení, vzhledem k vysokému množství domácích značek.
Konsolidace automobilek v Číně je rovněž na pořadu dne, a pokud vládě a výrobcům vyjde, očekávejte záplavu levných, kvalitních aut s nevyslovitelnými názvy.
Zdroj: The Verge