Zákeřný typ podvodu cílí na uživatele toužící po snadném přivýdělku. Takzvaná lajkovací brigáda se šíří napříč Českem a láká oběti na zdánlivě nevinnou aktivitu – na klikání a lajkování obsahu na internetu. Nejčastější obětí jsou mladí lidé, kteří touží po rychlém výdělku. Jak přesně podvod funguje a na co si dát pozor?
Vše začíná nenápadně. Potenciální oběť obdrží zprávu, často prostřednictvím SMS, WhatsAppu nebo Telegramu, od neznámého čísla. Odesílatel, který se často vydává za manažera renomované společnosti (například Metro Goldwyn Mayer), nabízí lukrativní možnost přivýdělku. Podvodníci často komunikují perfektní češtinou, což zvyšuje důvěryhodnost jejich nabídky.
Nabídka zní lákavě: za pár minut klikání si můžete vydělat i několik stovek korun. Kdo by odolal? Jenže za touto zdánlivě nevinnou nabídkou se skrývá propracovaný podvodný systém, který z vás udělá spolupachatele trestné činnosti.
Brigádníkům by se měla v hlavě rozsvítit varovná kontrolka hned ve chvíli, kdy je kontaktuje zahraniční telefonní kontakt. Podezřelá je i samotná extrémně lákavá nabídka. Že jde o podvod by měl také napovědět fakt, že aktivity probíhají bez jakékoliv smlouvy.
Úrovně podvodu: Jak funguje podvodná lajkovací brigáda?
Základní úroveň: Lajkování videí za peníze
Na této úrovni jsou oběti požádány, aby klikaly na videa nebo jiný obsah na YouTube, Facebooku či TikToku. Zdá se to neškodné, ale je to první krok do pasti. Podvodníci oběti často zpočátku vyplatí klidně i tisíce korun pro získání důvěry. Konečný účet může být ale devastující. Mnoho obětí v dalších fázích schématu přichází o statisíce korun.
Povýšení na manažera: Přeposílání financí
Jakmile podvodníci získají důvěru oběti, posunou ji na vyšší úroveň. Nyní je „brigádníkovi“ nabídnuto povýšení na úroveň manažera. Vedle lajkování má za úkol přeposílat peníze dalším účastníkům schématu. Tím se nevědomky stává součástí řetězce praní špinavých peněz a tzv. bílým koněm. Dopouští se tak trestné činnosti. Peníze, které brigádníci přeposílají dál, totiž pochází od podvedených.
„Častokrát oběti varujeme už v počátcích samotného podvodu, kdy naše systémy zachytí podezřelou aktivitu. Oběti okamžitě kontaktujeme, ale nezřídka se nám stává, že chtějí v aktivitách pokračovat, neboť podvodníkům skálopevně věří, protože od nich již obdrželi slíbené peníze,“ zmiňuje supervizor prevence platebních podvodů v Komerční bance, Marek Macháček. „Častokrát tak procitnou až ve chvíli, kdy se o ně začne zajímat policie kvůli praní špinavých peněz, nebo si zaplatí členství a přijdou o všechny své úspory.“
Ztráta peněz: Platba za VIP úroveň
Poslední fáze zahrnuje aktivní „investování“ velkých částek s příslibem ještě vyšších výnosů. Oběti jsou lákány na exkluzivní možnosti a větší zisky, ale ve skutečnosti jen přijdou o peníze. Podvodníci obětem za zakoupení VIP členství slibují několikanásobné výdělky. Jakmile z nich podvodníci vytahají dostatek prostředků, přestanou s obětmi komunikovat.
Jak se chránit a nenaletět?
Pamatujte si staré přísloví: „Když to zní příliš dobře, aby to byla pravda, pravděpodobně to není pravda.“ Nabídky snadného výdělku bez skutečné práce by měly vždy vzbudit podezření.
Před zapojením do jakékoli online aktivity si důkladně ověřte pozadí společnosti a jednotlivců, kteří vás kontaktují. Jak se k vám dostali? Kde vzali kontakt? Z jaké země pochází číslo, které vás kontaktovalo? Hledejte si o lákavých nabídkách další informace, nedejte pouze na zkušenosti naivních kamarádů. Pokud vás chce někdo zaměstnávat, měl by mít k dispozici pracovní smlouvu a další důležité náležitosti.
Chraňte své osobní údaje. Nikdy nesdílejte citlivé osobní nebo finanční informace s neověřenými zdroji. Pokud narazíte na podezřelou nabídku, neváhejte ji nahlásit příslušným úřadům nebo své bance. Myslete také na to, že podvod může mít různé variace a obměny. Někdy se podvodníci vydávají za jinou společnost, jindy posílají prostředky v různých kryptoměnách.
Snadný výdělek většinou skončí podvodem
Lajkovací brigáda je jen další kapkou v moři v nekonečném cyklu internetových podvodů. Zatímco technologie pokračuje v rozvoji, podvodníci se přizpůsobují a vytvářejí stále sofistikovanější metody. Banky a policie jsou si tohoto trendu aktivně bojují, ale nejlepší obranou zůstává informovaný a obezřetný uživatel.
Pamatujte, že skutečné brigády a práce vyžadují reálné dovednosti a pokud vás někdo láká na „snadný výdělek“, většinou jde o podvod, který z vás v některých případech dokonce udělá spolupachatele. Kritické myšlení a zdravá skepse jsou více než kdy jindy klíčem k bezpečnému pohybu v online světě.
Zdroj: tisková konference Komerční banky, redakce inSmart.cz
Podle počtu podvedených není takových článků, jako je tento, nikdy dost.