Letecké závody podobné F1 využívají místo rychlých vozů speciálních závodních dronů o velikosti osobních automobilů. Úspěšné bezpilotní testy otevírají cestu třídílné závodní sérii EXA.
Elektrické letecké závody právě udělaly významný krok vpřed. Společnost Airspeeder úspěšně dokončila první zkušební let svého létajícího závodního vozu Alauda Aeronautics Mk3. Pilot ovládal stroj připomínající sportovní dron na dálku ze země, přičemž na průběh netradičního testu dohlížel australský Úřad pro bezpečnost civilního letectví.
Jako závody Formule 1, včetně zastávky v boxech
Airspeeder může vyletět až do výšky 500 metrů, přičemž na 62 km/h dokáže zrychlit za 2,8 sekundy. Maximální rychlost výrobce neuvedl. Piloti zatím ovládají zařízení na dálku v prostředí simulovaného kokpitu, přičemž LiDAR a radar pomáhají, společně se stabilizačními systémy, předcházet kolizím.
Stroj může na jedno nabití létat až 15 minut, tedy podobně jako dostupné civilní drony na dálkové ovládání. To samo o sobě není mnoho. Týmy ale budou moci při závodech díky speciální konstrukci vyměnit baterie za pouhých 20 sekund.
Zkušební let otevírá cestu třídílné závodní sérii EXA (zatím bez fyzické přítomnosti pilota), která začne později v roce 2021. Série se zúčastní čtyři týmy po dvou pilotech. Data z těchto závodů, včetně dat z robotických figurín umístěných v kokpitech, povedou v ideálním případě k závodům přímo s lidskou posádkou už v roce 2022.
Závody elektrických letounů čeká řada výzev
Airspeeder musí do budoucna vyřešit mnohé problémy. Hlavní bude bezpečnost pilotů společně s krátkou životností baterií. Přeci jen, kolize ve výšce desítek metrů nad zemí by byla fatální.