Původně Evropská společnost Candela minulý rok představila koncept elektrické lodi fungující na principu hydrofoilu. Startup se nyní snaží prosadit i v USA.
V roce 2020 představila startupová společnost Candela svou vizi v podobě elektrolodi, která dokáže prakticky letět nad hladinou. Využívá k tomu fyzikálního jevu zvaného hydrofoil. O co jde a jak jej chce Candela využít pro své produkty?
Díky hydrofoilu se můžete vznášet nad hladinou vody
Technologie hydrofoilu není sama o sobě ničím novým. Na podobném principu dnes fungují například katamarány či hydroplány. Využít jej lze také při windsurfingu či kitesurfingu. Pokud tedy plavidlo či letadlo nabere ve vodě určitou rychlost, začne na konstrukci působit vztlak, který celý objekt vynese na hladinu či dokonce nad ni. Díky tomu se sníží celkový odpor vody, který na prostředek působí, a plavba je tak rychlejší a méně náročná na spotřebu paliva.
Unikátní dynamické vlastnosti objektů pohybujících se s pomocí hydrofoilu se společnost Candela rozhodla využít pro své elektřinou poháněné lodě. Tento koncept má totiž celou řadu výhod.
Tichý chod, nulové emise a ekonomický provoz
Firma se aktuálně snaží představit veřejnosti svůj člun C-8. Loď o délce zhruba 8,5 metru vyvíjel tým 50 inženýrů v průběhu více než dvou let. Výsledkem je robustní konstrukce na bázi karbonového vlákna, která se nyní řítí vstříc dobývání amerického trhu.
Hlavními výhodami lodi Candela C-8 je především její tichý chod. Díky kombinaci elektromotoru a hydrofoilu tak při plavbě prakticky nic neslyšíte, a můžete si tak užívat klidnou jízdu na vlnách.
Dalším pozitivem této elektrolodi je ekonomický aspekt plavby. Oproti klasickým motorovým lodím, které mnohdy spotřebují až patnáctkrát více paliva než běžný rodinný vůz, Candela přináší alternativu v podobě motoru s nízkou spotřebou, a tedy i minimálními provozními náklady.
Milovníci udržitelných technologií pak jistě ocení fakt, že díky pohonu na elektrickou energii neprodukuje člun Candela C-8 prakticky žádné škodlivé emise, takže řeky i oceány zůstávají bez kontaminace.
Někoho může odradit cenovka
Loď C-8 dále disponuje velmi slušnou výdrží baterie – zhruba 3 hodiny plavby – i solidní rychlostí, která dosahuje zhruba 50 km/h (27 uzlů). Není to tedy žádný závodní člun, ale na běžné krátkodobě plavby je ideální.
Hlavním negativem je však vyšší pořizovací cena. Ta aktuálně činí 390 000 amerických dolarů (více než 8,5 milionu korun). Přesto je namístě říci, že se jedná o investici do udržitelného a ekonomicky výhodného dopravního prostředku, který je zajímavou alternativou k běžným člunům a lodím. Uvidíme, zda-li se společnost Candela na americkém trhu dokáže prosadit, a nastaví tak nový kurz vstříc ekologické a nízkonákladové lodní dopravě.