Kdy jste naposledy zavolali babičce jen tak, bez konkrétního důvodu? Nebo se ozval staré kamarádce? Mezinárodní den call center, který připadá na 24. července, připomíná význam lidské komunikace v digitální době. Datum není zvoleno náhodou – odkazuje na nepřetržitý provoz 24/7, kterým operátoři pomáhají lidem každý den.
Letošní ročník přináší konkrétní pomoc tam, kde je nejvíc potřeba. Největší tuzemský provozovatel call center Conectart daruje za každou odpracovanou hodinu svých operátorů během 24. července deset korun. Letos tak Linka bezpečí obdrží 60 750 Kč.
Proč právě Linka bezpečí?
Linka bezpečí je největší a nejdéle fungující celostátní krizovou linkou pro děti a mladé lidi do 26 let. Za rok 2021 pomohli 90 841 dětem v nouzi. Ročně přijme linka bezpečí zhruba 100 000 kontaktů. A toto číslo neustále roste.
Čísla jsou alarmující. Psychické potíže dnes tvoří třetinu témat, se kterými se dětmi na Linku bezpečí obracejí. Nejčastějším tématem volajících na číslo Linky bezpečí 116 111 bývají psychické potíže. Jde o deprese, úzkosti, sebepoškozování nebo sebevražedné myšlenky a poruchy přijmu potravy.
„Často nevíme, čím si naši nejbližší momentálně prochází ve svých životech. To ale nezjistíme, pokud s nimi nebudeme komunikovat. I jeden hovor v pravou chvíli může leccos změnit,“ říká Petr Studnička, ředitel společnosti Conectart.
Senioři potřebují hovořit víc než kdykoli předtím
Telefonické hovory nejsou jen nostalgií z dob před messengery. Studie z roku 2018 ukazuje, že sociální kontakt u seniorů zlepšuje jejich duševní zdraví a motivuje je k dalším aktivitám. Pro starší lidi jsou telefony praktické , snadno ovladatelné, poskytují pravidelný kontakt a jsou považovány za bezpečné médium.

Zavolejte občas někomu blízkému jen tak, pro radost. Foto: Freepik
Není to jen o technice. Hovory poskytují prostor pro sdílení pocitů a zkušeností, což pomáhá snižovat úzkost a osamělost. V době, kdy se třetina mladých lidí bojí telefonovat, je paradoxně důležitější než kdy předtím ukázat, že lidský hlas má stále svou nezastupitelnou hodnotu.
Skrytí hrdinové každodennosti
„Naši operátoři odvádějí každodenně skvělou práci, kterou klienti nemusí vždy docenit. Právě proto se připojujeme k podobným iniciativám, protože právě takovéto aktivity upozorňují a poukazují na reálný dopad práce operátora, která je často vnímána ryze negativně,“ uzavírá Studnička.
Aby Linka bezpečí dokázala odbavit všechny volající děti a mladistvé, musela by zdvojnásobit provoz. Konzultantů dnes rotuje na Lince bezpečí zhruba 80. Ve směnách sedí v podkrovní místnosti, mají na uších sluchátka a před sebou počítač.
Být operátorem znamená víc než jen zvedat telefon. Jde o profesi vyžadující velkou psychickou odolnost, výborné komunikační dovednosti a především empatii. Každý den řeší desítky lidských příběhů, od banálních dotazů až po životní krize.
Foto: Freepik
V digitálním světě plném chatů a emailů má lidský hlas stále nesmírnou sílu. Dokáže uklidnit, povzbudit, zachránit.
Takže, pokud je to jen trošku možné, zkuste dnes večer někomu zavolat. Babička, starý kamarád, soused. Každý máte někoho, koho by potěšilo slyšet váš hlas. Někdy stačí opravdu jen jeden hovor.
Zdroj: TZ Conectart