Idea dálniční sítě, která by nesloužila jen jako jízdní povrch, ale zároveň mohla nabíjet elektromobil, už pár let internetem koluje. Dává ale smysl?
Nejdůležitější součástí takového konceptu by bylo snížení cen. Koncept silnice postavené z nového typu cementu s obsahem magneticky aktivních částic by měl sloužit nejen jakožto standardní dálniční nebo silniční směs, ale také by byl schopen efektivně a rychle nabíjet elektromobily.
Podobná řešení vyvíjí třeba německý startup Magment („magnetic cement“), který chce za běžnou cenu výstavby nebo obnovy betonové silnice či dálnice dát majitelům elektromobilů novou možnost nabíjení přímo za jízdy – což by mohlo popularitu a relevanci elektromobilů zvýšit.
Magment – nesmysl nebo inovace?
Novinka by byla vhodná jen pro některé země, konkrétně ty, které jsou schopny rychle a efektivně stavět nové silnice nebo obnovovat povrchy starých. Česko mezi ně rozhodně nepatří.
Největší zájem o pokroky v této oblasti mají Spojené státy, s magnetizovaným cementem (pojmenovaným samozřejmě magment) bude ve třech fázích experimentovat stát Indiana. Chce zjistit, zda by koncept fungoval v laboratoři a pokud se osvědčí, hodlá ho reálně vyzkoušet na běžné silnici.
Mezi další země, které testují koncept nabíjení elektromobilů skrze nové materiály nebo „podzemní“ elektrifikaci standardní betonové silniční sítě, patří Velká Británie či Švédsko.
Bez elektromobilu ani ránu
Mnoho tradičních automobilek (Volkswagen, Jaguar a Ford a další) oznámilo ambiciózní cíle o konci výroby a prodejů aut se spalovacími motory, s deadliny jako 2030 nebo 2035.
Něco takového se nezdá ani v Evropě zcela realistické, obzvláště v zemích, které nemají dostatečně robustní infrastrukturu. Přímo zakázat prodej nových (nikoli ojetých, prozatím) automobilů se spalovacím motorem chtějí také jednotlivé země, kupříkladu Velká Británie (opět s termínem 2030).
Že by přechod na elektromobily zvládlo bez problému třeba Norsko, o tom pochyb není (konec konců, v zemi jsou už dnes enormně populární). V jiných zemích už ale lze spekulovat nad tím, zda automobilový výrobci jen čeří vody příliš ambiciózními vyjádřeními, nebo zda mají plán v souladu s vládami států a počítají s komplikacemi.