Jde to i bez životopisu. Nový kariérní portál Nelisa dokáže díky znalostním testům, datům a behaviorální analýze najít firmám ideálního uchazeče. Funguje to i obráceně – lidé tak mohou najít práci, na kterou se skutečně hodí.
Životopis je do jisté míry přežitkem. V klasické podobě, kdy jde o dokument se strohým výpisem informací o uchazeči, je pro HR oddělení i samotného uchazeče spíše na obtíž. V době sociálních sítí typu LinkedIn HR oddělení málokdy vybírá pouze na základě zaslaného životopisu. Klasický životopis je navíc také těžko objektivně zpracovatelný. Nelisa.com chce vsadit na data a jejich analýzu.
Jak vše funguje?
HR oddělení firem si mohou vytvořit profily a vyplnit pozice, které by chtěli obsadit. Na druhé straně jsou profily uchazečů o práci, kteří v současné době vysněnou pozici hledají. Nelisa podrobí zájemce o práci nejrůznějším testům, sleduje kariérní cíle a preference uchazeče. Zároveň pracuje s behaviorální analýzou a analýzou dat.
Cíl technologií na pozadí je jednoduchý – spojit správného člověka a pracovní pozici. “Více než polovina lidí je na své současné pozici nespokojena nebo vykonává práci, na kterou se z různých důvodů nehodí. Přitom společnosti, které mají spokojený tým, jsou logicky úspěšnější. Takže pokud s Nelisou dokážeme zvýšit, byť jen o jednotky procent, míru spokojenosti lidí s pracovní pozicí, raketově díky tomu poroste produktivita jednotlivců, týmů a tím i prosperita celých firem,” říká Jan Paulas, CEO a spoluzakladatel Nelisy.
Spoluzakladateli nového projektu jsou dlouholetí partneři, Miton a zakladatel StartupJobs, Filip Mikschik. Z pozice CEO povede Nelisu Jan Paulas. Volné pozice zde mohou vystavovat všichni – jak malé rodinné firmy, tak i nadnárodní korporace. Mezi prvními klienty jsou podle tvůrců například společnosti Sazka, Deloitte a Česká televize.
O jednu pozici se uchází i 250 zájemců, jak vybrat nejlepšího?
“Globální průměr počtu uchazečů na jednu pozici je 250 lidí. To je objem, který nemůže člověk objektivně a kvalitně posoudit. Nelisa proto sází na robotický screening uchazečů, který je schopný prolistovat tisíce profilů, a to ve velice krátkém čase a se zárukou stabilní pozornosti. Od Nelisy si slibuji skutečnou digitalizaci celého HR trhu,” říká Filip Mikschik.
Personalisté se nebudou muset probírat nekonečnými stohy životopisů, ale rovnou uvidí nejvhodnější kandidáty. Podobně je tomu na straně uchazečů. Využití technologií by mohlo HR výrazně zefektivnit.
„Obecně vnímáme současnou oblast náboru talentů jako zastaralou. Tradiční pracovní portály a personální agentury jsou co do technologického vývoje pozadu. Jsou neefektivní a drahé. S Nelisou se postupně zaměříme na vytvoření funkčního pracovního trhu, kde za pomoci umělé inteligence a scoringových algoritmů dokážeme vyhodnotit, kteří kandidáti jsou pro danou roli nejvhodnější, a to nejen dle jejich znalostí, zkušeností a interpersonálních dovedností, ale i dle osobních preferencí nebo s ohledem na aktuální životní situaci,” uzavírá Tomáš Jiroušek, investiční manažer Mitonu.