Představte si hru, kterou nikdo nenaprogramoval. Hru, která vzniká v reálném čase přímo před vašima očima pomocí umělé inteligence. Přesně to se podařilo společnostem Decart a Etched s jejich revoluční technologií Oasis.
Systém Oasis dokáže vytvářet herní prostředí podobné Minecraftu kompletně pomocí umělé inteligence. Hráči se mohou pohybovat, skákat, těžit suroviny a pokládat bloky. Na první pohled nic zvláštního. Jenže za tím vším nestojí ani řádka klasického zdrojového kódu tak, jak ho známe z tradičních her.
Jak tomu tak bývá, AI se většinou musí generování obrazu naučit podle nějaké předlohy. Model se naučil principy a grafiku hry z milionů hodin záznamu hraní Minecraftu. Dokáže tak napodobit fyziku, pravidla i vizuální stránku bez toho, aby ji někdo v pravém smyslu slova programoval. Systém pracuje na principu predikce následujícího snímku v reálném čase.
Wow this is insane:
Oasis, the first playable, realtime, open-world AI model. It's a video game, but entirely generated by AI. Oasis is the first step in our research towards more complex interactive worlds.
Oasis takes in user keyboard input and generates real-time gameplay,… pic.twitter.com/DrXAAFkrBy
— Juraj Bednar (@jurbed) November 2, 2024
Zatím v nízkém rozlišení, ale jde o první krok
Současná verze má několik zásadních limitů. Hra běží v nízkém rozlišení a vydrží fungovat jen několik minut. Občas se objevují halucinace – například se položený blok může nečekaně změnit v úplně jiné prostředí, nebo při otočení hráče na druhou stranu a zpět úplně zmizí.
Významným omezením je podle tvůrců hardware. Aktuální demo zatím běží na grafických akcelerátorech NVIDIA H100 v rozlišením 360p. Společnost Etched však vyvíjí specializovaný čip Sohu, který by měl být pro tyto specigické potřeby až desetkrát výkonnější. To by umožnilo delší hraní, vyšší rozlišení a obecně stabilnější prostředí.
Společnost Decart věří, že větší AI modely a datasety vyřeší řadu současných problémů technologie. Společně s novými čipy by pak generování prostředí v reálném čase mohlo být alternativou k tradičním hrám. Hráč by si zkrátka vytvořil hru podle svých představ.
Hry na míru podle přání hráče
Tvůrci vidí v technologii obrovský potenciál. „Co kdybyste mohli říct ‚Přidej sem létajícího jednorožce‘ nebo ‚Změň všechno na středověk‘ a ono by se to prostě stalo?“ sní Dean Leitersdorf, spoluzakladatel Decartu.
Oasis zpracovává 20 snímků za sekundu prakticky bez zpoždění. Pro srovnání – modely jako OpenAI Sora potřebují 10-20 sekund na vytvoření jediné sekundy videa. Kvalita výstupu je však u ostatních vyšší, takže to nebereme jako úplně šťastné srovnání.
Revoluce nejen pro hry
S výkonnějším hardwarem by technologie mohla najít využití i mimo herní průmysl. Firmy uvažují například o generování virtuálních učitelů v reálném čase.
Prozatím zůstává otázkou, zda se podaří naplnit ambiciózní sliby ohledně výkonu nového čipu Sohu. Někteří odborníci jsou k desetinásobnému zrychlení skeptičtí. Přesto projekt ukazuje fascinující směr, kterým by se mohl herní průmysl v budoucnu ubírat. O skutečném potenciálu této technologie rozhodne až čas. V budoucnost technologie věří např. známý VC fond Sequoia, který do společnosti Decart investoval zatím nezveřejněnou částku.
Pokud byste si chtěli demo AI generovaného Minecraftu zahrát, můžete tak v prohlížečích Edge a Chrome učinit na https://oasis.decart.ai/starting-point. Čekací doby jsou však nyní velmi dlouhé.
Oasis není to z ready player one filmu?
Ano je, ale zároveň je nemožné, aby celý ten komplexní virtuální svět stvořil jeden člověk, na to by nestačilo sto životů. Tudíž kniha i film přeběhly dobu, tvůrci použili AI. Kruh se uzavírá.