Další oblastí, kterou ovládne umělá inteligence, může být 3D grafika. Organizace OpenAI zveřejnil zdrojový kód systému Point-E, systému strojového učení, který na základě textového zadání vytvoří 3D objekt.
Podle dokumentu zveřejněného společně se zdrojovým kódem dokáže Point-E vytvořit 3D model za jednu až dvě minuty na jediném grafickém procesoru Nvidia V100.
3D modely jsou zatím spíše shlukem bodů
Point-E nevytváří 3D objekty v tradičním slova smyslu. Spíše vytváří mračna bodů neboli diskrétní sady datových bodů v prostoru, které představují 3D tvar – odtud ta drzá zkratka. (Písmeno „E“ ve slově Point-E je zkratka pro „efficiency“, protože je údajně rychlejší než předchozí přístupy k vytváření 3D objektů.) Mračna bodů se z výpočetního hlediska snáze syntetizují, ale nezachycují jemný tvar nebo texturu objektu – což je v současnosti klíčové omezení Point-E.
Aby tým Point-E toto omezení obešel, vycvičil další systém umělé inteligence, který převádí mračna bodů Point-E na polygonové sítě. (Sítě – soubory vrcholů, hran a ploch, které definují objekt – se běžně používají při 3D modelování a navrhování.) V článku však tvůrci poznamenávají, že model v současné podobě může někdy vynechat určité části objektů, což má za následek kostrbaté nebo zkreslené tvary.
Systém má k dokonalosti daleko. Zatím…
Jaké má technologie využití? Výzkumníci z OpenAI poukazují na to, že mračna bodů Point-E by mohla být použita k výrobě reálných objektů, například prostřednictvím 3D tisku. Díky dodatečnému modelu pro převod do síťového modelu – až bude trochu více vyladěný – by technologie mohla najít cestu také do pracovních postupů při vývoji her a animací.
Je tak zřejmé, že v současné podobě zatím nepředstavují hrozbu pro 3D designéry. To se však může rychle změnit, jak jsme se mohli přesvědčit u čím dál chytřejších generátorů textu či grafiky.