Ben Lieberman chtěl zjistit, co způsobilo čelní srážku, při níž umřel jeho 19letý syn, na newyorské dálnici. Celých šest měsíců trvalo soudní řízení, při kterém získal telefonní výpis, jenž dokazoval, že řidič, který se s jeho synem srazil, psal v danou chvíli za volantem zprávu.
Přišlo mu neuvěřitelné, že získat takovou informaci je natolik obtížné. Přednesl návrh zákona, který by policistům v New Yorku umožňoval zjistit, zda řidič v době nehody textoval, klikal či přejížděl prstem po displeji svého telefonu. Nazvěme to tedy jakousi „orientační textovou zkouškou“. Na vývoji zařízení zvaného „Textalyzer“ spolupracuje americká policie s izraelskou technologickou společností Cellebrite.
Návrh už teď čelí překážkám ústavních a soukromých právních obhájců, kteří tvrdí, že pro přístup k takovýmto záznamům policie potřebuje svolení vlastníka telefonu. Jsou rovněž znepokojeni myšlenkou zneužití tohoto zařízení ke krádeži osobních údajů. „Každé ťuknutí nárazníků by se stalo záminkou pro získání dat z mobilního telefonu. Všichni přece víme, že ve svých mobilech častokrát máme uloženou celou svou identitu,“ řekla new yorská Výkonná ředitelka Unie pro občanské svobody.
Za jízdy se někde nesmí psát ani držet jakékoliv předměty v ruce
Nejméně 46 států po světě má zákony zakazující psaní zpráv za volantem. 14 států dokonce zakázalo držení jakéhokoli předmětu v rukou za jízdy. I přes to někteří obhájci bezpečnosti tvrdí, že je třeba pro vynucení zákonů udělat více.
Národní bezpečnostní rada podporující „textalyzérovou legislativu“ konstatuje, že v roce 2016 na silnici zemřelo až 40 000 lidí. To je o 14 % více než v roce 2014. Jde o největší dvouroční nárost silničních nehod za posledních 50 let.
Analýza nebude přistupovat k datům uživatele, pouze zjistí zda došlo k používání
Společnost Cellebrite poznamenala, že jejich technologie, které zbývá už jen 9 měsíců do úplného dokončení, vylučuje zneužití, protože je navrhnuta tak, aby zjistila pouze to, zda bylo zařízení používáno, nikoliv aby z něj získávala data. Rovněž samotný mluvčí společnosti ujišťuje, že je technologie schopna říct jen to, jestli bylo zařízení fyzicky používáno v době nehody. Vyšetřovatelé by takovéto informace mohli použít za účelem detailnějšího objasnění situace.
„Účelem tohoto zařízení není získat žádná data,“ říká Jim Grady, generální ředitel společnosti Cellebrite. „Takže ne, policie nebude moci získat žádné informace navíc, pokud nepřepíší původní zdrojový kód.“
Trestem za odmítnutí takovéto kontroly by bylo zabavení řidičského průkazu. Otázkou zůstává, na jakém principu technologie funguje. Dá se předpokládat, že klíčový bude pro technologii analýza informací o posledních hovorech a zprávách (SMS i z chatovacích aplikací typu WhatsApp či Messenger).
Autoři zákona předpokládají, že jej schválí a podpoří republikánsky senát. Naopak očekávají opozici ze strany demokratů. Podobná legislativa je zvažována ve státě Tennessee, New Jersey a městě Chicago.
Poté, co otec získal telefonní záznamy řidiče auta vezoucího jeho syna Evana byl řidiči na pouhý rok zabaven řidičský průkaz. Nikdy však nebyl obviněn z trestného činu. Lieberman doufá, že „textalyzer“ poslouží jako prostředek, jenž by v podobných případech pomohl zejména s vymáháním práva. „Tou poslední věcí, kterou bych chtěl, je být zodpovědný za prosazení zákona, jenž by porušoval něčí soukromí. Zároveň však nechci pohřbít další dítě,“ zmiňuje Ben Lieberman.
Policie ať každého lumpa lustruje jak jen potřebuje.
Nechť bere DNS, otisky, telefony, prostě vše co úroveň vědy má k dispozici k objasnění události.
Každý poškozený (i pozůstalý) to určitě uvítá, jen lumpům to bude vadit.
Fajn, ale jak budou postupovat, když je telefon přes bluetoth připojen k autu a já mluvil, podotýkám, že ovládání je na volantu. Zařízení je používáno, ale dovoleným způsobem?
A jak systém pozná, že za mě hovory a sms, když řídím, vyřizuje spolujezdec? Děláme to tak s manželem běžně.
no?!) mě by zajímalo jak se může stanovit, kdy přesně k nehodě došlo, třeba jsem se díval na mobil 2 minuty před srážkou na křižovatce.
Během jízdy v automobilu nesmíte držet v ruce mobilní telefon. I stání na křižovatce je součást jízdy.
Pokud budete tvrdit,že ste na té křižovatce měli vypnutý motor,tak používání telefonu nejde nijak postihnout(vlastní zkušenost)
A jakpak budou prokazovat, že sedělo-li v autě více lidí, byl mobilově aktivní právě řidič? Telefony jsou spolu s rychlostí oblíbenou záminkou režimu, ať už příčinou nehody jsou nebo ne. A dušovat se ochranou soukromí můžou sebevíce, stejně když se chce, trhlina se najde. Úniky dat, hackerské útoky, to vše… Číst více »