Koupit dítěti VR headset možná nebude nejlepším nápadem. Výzkumníci z University of Leeds ve své studii tvrdí, že headsety virtuální reality mohou v určitých částech mozku způsobovat problémy, a to obzvláště u dětí a adolescentů. Ohroženy jsou především oči a také synchronizace mezi pohybem a zrakovým ústrojím.
„Problém existujících virtuálních technologií tkví v tom, že počítačem generované obrázky jsou projektovány na dvoudimenzionální displeje, kdy se oko soustředí jen na jednu oblast,“ vysvětluje primární problém virtuální reality profesor kognitivní psychologie na univerzitě v Leedsu Mark Mon-Williams. „Způsob prezentace třídimenzionálních obrázků v brýlích pro virtuální realitu však oko nutí měnit svou pozici tak, jako kdyby se střídavě zaostřovalo na blízké či vzdálené objekty,“ pokračuje.
Vzniká tak nesoulad mezi zaostřením oka a bodem, kam hledí; jinak řečeno, vzdálenost a umístění je v nesouladu oproti reálnému prostředí. „To je pro mozek překvapivé a zrakový systém člověka se tomu musí složitě přizpůsobovat.“
Proč je „překvapení“ pro mozek tak špatné? Podle vědecké studie proto, že na takováto umělá překvapení podle Mon-Williamse není stavěn a za každou cenu se je snaží minimalizovat.
Dlouhodobé následky využívání VR headsetů lidstvo zatím nezná
Právě chybějící shoda mezi tím, kam oko hledí a kam zaostřuje je hlavním důvodem bolestí hlavy a očí po krátkodobém užívání headsetů virtuální reality (občas se přidává i nevolnost), který většina uživatelů pociťuje. Někteří lidé pak mohou dočasně mít větší problém s koncentrací na jinou pro oko náročnou činnost – například čtení knihy. „Dlouhodobé následky jsou jednoduše neznámé,“ dodává varovně Mon-Williams.
Trable způsobené překvapením mozku vzniká i v případě motoriky – pohyby ruky v reálném prostředí neodpovídají tomu, co se děje ve virtuální realitě v souvislosti se zrakem, a mozek tak opět musí řešit nesoulad, na nějž není zvyklý.
- Virtuální realita konečně bez PC i telefonu! Oculus GO chce zaujmou masy
- Podivné svatby v Japonsku: Mladí muži se žení ve virtuální realitě a berou si postavičky z her
Právě neznámé účinky poměrně invazivní technologie jsou jedním z největších problémů, se kterými se mladé odvětví musí potýkat. „Možná se ukáže, že se lidský mozek dokáže těmto nepřirozeným tlakům přizpůsobit bez jakýchkoli dlouhodobých následků. Je ale stejně dobře možné, že se dlouhodobé problémy objeví. Největší obavy panují u mladších dětí, které mohou být díky svým vyvíjejícím se mozkům výrazně zranitelnější.“
Problémové 3D
Mon-Williams se virtuální realitě – a zdravotním následkům jejího užívání – věnuje již přes 20 let. Mezitím se nepodařilo vhodné záplaty na problém nalézt. Jedním z jednoduchých řešení je zkrátka se zobrazování třídimenzionálních obrázků zcela vyhnout, což lze u některých headsetů či specifických aplikací zajistit. Výzkumníci ze stejné univerzity však rovněž potvrzují, že tak jednoduché to není a u mnoha činností je 3D zobrazení absolutní nutností.
Skutečně pokročilé řešení tak musí nalézt buď vědci, nebo průmysl sám v podobě inovací. Pokud se tyto a podobné problémy vyřeší, technologie zdokonalí a následky VR headsetů podrobně prozkoumají, nastoupí dle Mon-Williamse éra, ve které se zcela změní interakce člověka s počítačem.