Práce z domova se rozšířila v USA i v Evropě

Není překvapivé, že se některé pracovní trendy vlivem globální pandemie proměnily.

Podstatná část firem se po ukončení nejvýraznějších omezení opět vrátila k dříve běžnému režimu práce; jiné naopak přijaly změny, a věci jako práce z domova, flexibilní pracovní doba a schůzky na dálku se staly novým standardem.

Nejde však o změnu, jejíž jedinou příčinou by byla právě pandemie. Trend směrem k přesunu některých prací směrem k home office je dlouhodobý, od roku 2005 se počet zaměstnanců pracujících na dálku zvýšil o 216 %, a očekává se další zrychlování. Samozřejmě, jsou práce, které nepůjde dělat z domova nikdy (v dohledné budoucnosti) – dělník může těžko postavit dům z pohodlí gauče, ani s maximální současnost mírou automatizace.

Obrázek: Práce z domova se rozšířila v USA i v Evropě

Zdroj: Pexels

Výhoda či nevýhoda?

Nejvýraznější je trend práce z domova vidět ve Spojených státech. Většina Američanů má o práci z domova zájem, a průzkum společnosti Gallup již z let 2012-2016 ukazoval, že 43 % Američanů pracovalo alespoň částečně z domova. Efektivita práce přitom obvykle mírně stoupne, místo, aby poklesla. Důvodem je menší počet přestávek i vyšší reálný výkon.

Výraznější změny však pandemie přinesla do Evropy. Podle údajů Evropské komise začala z domova pracovat více než polovina lidí, kteří s tím dříve neměli vůbec žádné zkušenosti. Část se do firem vrátila zpět, část už ovšem alespoň z části zůstala na home office.

Obrázek: Práce z domova se rozšířila v USA i v Evropě

Zdroj: Pexels

Je důležité si připomenout, že práce z domova ani zdaleka nevyhovuje každému; zaměstnanci nejsou jakási uniformní skupina, ale každý pracovník má jiné preference a lépe pracuje při odlišných podmínkách.

Mezi klady práce z domova patří uspořený čas a výdaje na dopravu pro zaměstnance a uspoření nákladů pro zaměstnavatele – kancelářské prostory, ať už jejich pronájem nebo údržba, je velice drahá. Home office také může být jednodušší pro rodiče s dětmi, nicméně není tomu tak vždy, naopak může častá práce z domova zkomplikovat schopnost oddělit pracovní a osobní život.

Růst videohovorů – bohužel, bohudík

Výrazný zájem je o videohovory. Ať už jde o různá globální řešení v podání Amazonu, Microsoftu, Googlu a dalších gigantů, nebo lokální řešení jako český IceWarp, růst je velmi rychle znát. Schůzky bývají brány jako „nutné zlo“ dlouhodobě, a mítinky na dálku jsou na jednu stranu jednodušší.

Obrázek: Práce z domova se rozšířila v USA i v Evropě

Zdroj: Pixabay

Na jednu stranu, zdůrazněme. Na druhou si totiž zaměstnanci často stěžují na nižší míru interaktivity, neschopnost se prosadit jako introverti mezi extrovertnějšími členy schůzky (videohovory tento problém mnohdy ještě prohlubují) a horší kvalitu schůzek jako takových, nehledě na tendenci některých zaměstnavatelů je náhle pořádat až po pracovní době.

Budoucí trendy je nyní poměrně těžké odhadovat. Zaměstnavatelé a zaměstnanci se nejprve musí vypořádat se současnými výzvami, a podrobnosti záleží mimo jiné i na daném průmyslovém odvětví a specifikách práce, kterých se home office týká.

Jisté je, že se pracovní trh výrazně proměnil, a stejný už nebude. To není nutně špatné nebo dobré – jen to tak zkrátka je.

Zdroj: GWA, Stanford

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Snapdragon 8 Elite Gen 5 žere stejně jako předchůdce, je však extrémně výkonný
ASUS odhalil nejrychlejší OLED monitory a limitovanou edici grafiky RTX 5090
SpaceX intenzivně posiluje satelitní internet Starlink. Má už přes 8 100 družic
Skládací HONOR Magic V5 míří na český trh. Je levnější než Samsung Galaxy Z Fold 7 a promění se v tablet
Google varuje před obřím únikem dat. 2,5 miliardy uživatelů Gmailu v ohrožení
Jste opravdový Applista? Těchto pět tipů by měl znát každý majitel iPhonu
Obrázek: Zkrachoval vám dodavatel fotovoltaiky? Nepropadejte panice, takto situaci vyřešíte
Zkrachoval vám dodavatel fotovoltaiky? Nepropadejte panice, takto situaci vyřešíte
Soukromé konverzace s ChatGPT byly dohledatelné ve vyhledávačích. Jak být o krok napřed?