Americký gigant IBM otevřel v Praze nové centrum excelence pro generativní umělou inteligenci. Cíl je jasný: Pomoci firmám připravit se na budoucnost a ukousnou si něco z obrovského koláče, kterým jsou pokročilé modely strojového učení.
Generativní umělá inteligence je populární, a na rozdíl od dřívějších krátkodobých vzestupů AI technologií nabízí dlouhodobé a jasné výhody a úsporu finančních prostředků i lidské síly. Specificky vyvíjené algoritmy IBM umí například vygenerovat mluvený komentář ke golfovému turnaji Masters, pomoci s řízením vztahů se zákazníky společnosti Bouygues Telecon nebo třeba ověřovat nové aplikace společnosti Mitsui Chemicals.
Oproti běžným algoritmům má generativní AI nesporné výhody; přesun k metodě učení bez učitele znamená, že je potřeba méně datových sad, není třeba ztrácet obrovské množství času anotacemi a sníží se i riziko lidských chyb a nezamýšleného biasu. Nevýhodou je, že není vždy úplně jasné, jak bude výsledný model reagovat a proč; právě proto však odborníci z IBM Consulting pracují na konkrétních use-cases, kde mohou využít existující materiály a zajistit, že bude model dělat to, co chce zákazník.
Vzestup generativní AI
Centrum excelence se celosvětově skládá z asi 1 000 konzultantů se specializovanými znalostmi a odborností. Cílem je mj. „spolupracovat s globálními klienty na zvyšování produktivity IT operací a klíčových podnikových procesů, na zvyšování kvality jejich zákaznických zkušeností a vytváření nových obchodních modelů“. Už letos dle IBM Consulting zajistilo centrum excelence dokončení desítek zakázek.
Analytici z IDC odhadují, že hodnota služeb založených na AI stoupne z aktuálních 36 miliard dolarů (786 miliard korun) na přibližně 65 miliard (1 419 miliard korun) v roce 2026. Ukazuje se tak rapidní růst na AI založených technologií, které nejsou již jen bláznivými projekty neúspěšných startupů, ale celosvětovým základem budoucí nové éry IT byznysu.
Pro Prahu je otevření a fungování centra excelence dobrou zprávou. Město má stále šanci zapsat se mezi důležitá místa pro inovace a technologický rozkvět, přilákat talentované a vysoce vzdělané pracovníky a podnikatele a podpořit tak růst služeb v Česku.
AI chceme, ale nevíme jak
A ještě krátce z průzkumu IBM Institute for Business Value, kde se analytici společnosti zeptali 3 000 generálních ředitelů z více než 30 zemí a 24 různých odvětví na otázky související s AI.
Klíčová zjištění jsou následující:
CEO věří generativní AI
75 % generálních ředitelů věří, že nejkonkurenceschopnější firmy budou ty s nejpokročilejší generativní AI. 43 % dotázaných generativní AI již využívá pro strategická rozhodnutí, 36 % pro provozní rozhodnutí a 50 % ji integruje do svých produktů a služeb.
Firmy nejsou připraveny
69 % generálních ředitelů vnímá přínosy generativní AI napříč organizací, ale pouze 29 % jejich výkonných týmů se domnívá, že mají dostatečné znalosti pro implementaci generativní AI, a pouze 30 % souhlasí s tím, že jejich organizace je připravena tak učinit odpovědně.
Trh je stále v plenkách
Více než polovina (56 %) generálních ředitelů uvádí, že odkládá alespoň jednu významnou investici kvůli nedostatku konzistentních standardů na poli vývoje i uplatnění AI.
Nejzásadnější překážky širšího uplatnění generativní AI podle respondentů studie:
- 61 % – nejasnosti ohledně původu dat
- 57 % – obavy o bezpečnost dat
- 53 % – omezení vyplývající z legislativy či jiných regulačních rámců
- 48 % – zaujatost či nepřesnost dat
Zdroj: Tisková konference IBM Consulting, studie (anglicky), náhledový obrázek: Unsplash