Existuje 1 000 + 1 způsobů, jak na internetu podvodně vydělat peníze. Překlepové domény patří někam do šedé zóny – ne vždy jde o podvod, někdy je to jen prachsprosté parazitování na úspěšném webu jiných. A někdy z toho může těžit i sám majitel původní domény. Jaké tu jsou tedy možnosti
a hlavně: co z toho můžete mít vy?
Co to vlastně ty překlepové domény jsou?
Každý se někdy upíše, udělá překlep. Překlepové domény jsou prostě chybně zadané URL adresy:
Gogle místo Google, Istagram místo Instagram.
Nemusí ale nutně jít o typo. Patří sem i další nesprávné tvary:
- TLD domény (třeba když místo .com zadáte .cz),
- výslovnost vs. zápis (mol místo mall),
- víceslovná doménová jména (verze s pomlčkou nebo naopak bez)
DNS server vám na podobný dotaz většinou řekne, že taková stránka neexistuje, ale ne vždy.
Čas od času se na ní nějaký ten obsah nachází. Gogle.com například vlastní Google a doména mol patří Mallu. Istagram do vyhledávání raději nezadávejte – nemá totiž SSL certifikát.
Kde v tom jsou peníze?
S příkladem goglu a molu se už dostáváme k hlavnímu tématu článku: na překlepových doménách spousta lidí slušně vydělává.
Můžeme si je rozdělit do třech skupin:
- majitelé původní domény
- doménoví brokeři (spekulanti)
- podvodníci a hackeři
Každá tato skupina má svůj způsob, jak překlepové domény využít ve svůj prospěch. Jejich cíle
se v některých případech mohou protnout, ale zpravidla jsou spíše opačné. Pojďme se na ně podívat blíže.
Google má dobře spočítané, kolik návštěvnosti (tzn. tržeb) by mu kvůli takové jedné překlepové doméně uteklo. Proto si ty nejdůležitější zaregistroval pro sebe.
A i od Mallu je to chytrý tah, vzhledem k jeho pravidelným spotům v televizi a radiu. Stále se totiž najde dost lidí, kteří do vyhledávání napíšou přesně to, co slyší: „Nakupujte na mol.cz.”
Obzvláště e-shopům a IT a SAAS firmám se vyplatí si doménu registrovat hned se založením s.r.o.
– a přihodit k tomu i pár nejbližších podobných jmen a překlepů, které si přesměruje na svůj oficiální web.
Má to pro ně i druhotný pozitivní efekt: čím víc silných domén bude odkazovat na jejich web, tím lepší pozice mohou mít v Googlu.
Těch pár stovek ročně navíc je nic v porovnání s problémy a ušlými zisky, které by mohly přijít v opačném případě.
A tím už se dostáváme do šedé zóny vydělávání na překlepových doménách.
2. Spekulanti se k volným doménám většinou dostanou dřív
Víte o nějaké mladé nadějné firmě nebo o produktu, který se chystá na trh? Zaregistrujte si doménu obsahující jejich jméno a pak ji draze prodejte. Tohle přesně dělají doménoví brokeři.
Facebook v roce 2010 zaplatil neuvěřitelných 8 500 000 dolarů za doménu fb.com. Kdyby si ji registroval ještě jako malý, neznámý startup, vyšla by ho jistě o dost levněji.
Doménoví brokeři si hlídají vycházející hvězdy byznysu (teď frčí hlavně kryptoměny) i pop-kultury
(zkuste třeba billie-eilish.com) a systematicky skupují všechny volné domény, aby je pak draze prodávali,
ať už právoplatnému majiteli značky, nebo jiným zájemcům (třeba konkurenci).
Právě překlepové domény jsou oblíbeným artiklem. Firmy často ani nenapadne si je registrovat nebo tenhle problém banalizují a pak se diví, když jim je někdo nabízí za tisícinásobek jejich původní ceny.
Doménová spekulace (těmto případům se také říká cybersquatting nebo přesněji typosquatting)
není živnost pro všechny. Vyžaduje trochu té wall streetové dravosti.
Firma doménu zpravidla jen tak nekoupí. Musíte se ohánět daty návštěvnosti – ukázat, kolik jí tudy teče peněz. Když ani to nezabere, bude třeba sáhnout po ostřejší argumentaci a začít zmiňovat případný odprodej konkurenci.
Z právního hlediska je tento byznys dost na hraně. Má-li firma registrovanou ochrannou známku je velká šance, že se jí doménu na spekulantovi podaří vysoudit.
3. Překlepové domény terčem podvodníků
Překlepové domény jsou bohužel také semeništěm podvodníků. Nejčastější jsou případy jednoduchého phishingu, kdy se na ní nachází kopie originálního webu.
Běžného návštěvníka nenapadne zkontrolovat si vlastníka domény nebo údaje o provozovateli webu.
A tak se dost často stává, že „nakoupí” na jiném e-shopu, než by chtěl.
Tento příklad „byznysu” sem dáváme spíše pro to, abyste si dávali pozor na to, kam zadáváte své osobní a platební údaje – ne proto, abyste ho zkoušeli…
4. Doménové příživnictví: affiliate a PPC reklama
Existuje ještě jeden způsob, jak na překlepové doméně vydělávat. A ten je navíc dlouhodobý a udržitelný. Nejde přímo o podvod. Říkejme tomu raději příživnictví.
Doménoví spekulanti nenechávají své domény ležet ladem. Často na ně umístí stránku obsypanou inzercí
a sbírají honoráře za zobrazené reklamy.
PPC reklama na překlepových doménách je ale halířový byznys, nemáte-li denní návštěvnost v řádu tisíců.
Zajímavější je spíše druhá varianta: zapojit se do affiliate programu majitele originální domény (pokud jej má) a parazitovat na jeho prodejích.
Svou doménu prostě pod svým affiliate kódem přesměrujete na správný web a pak už jen sbíráte procento z tržeb.
Majitel sice může být naštvaný, že platí za návštěvníky, kteří by se k němu pravděpodobně tak i tak dostali, ale stále je to pro něj nejlepší možné řešení (rozhodně lepší než kdyby se doména dostala do rukou konkurence nebo podvodníků).
Kde sehnat levné domény?
Ať už na překlepových doménách chcete vydělávat jako majitel firmy nebo jako doménový spekulant
(snad ne jako ta třetí možnost), klíčem je registrovat co největší počet relevantních doménových jmen.
Čím levnější, tím lépe pro vás, že? Za pár šupů je teď můžete mít u Webglobe na Black Friday.
Během listopadu budou mít na většinu produktů slevy až do 60 %.